Japansk bundtræk

En almindelig Toyota Corolla er ikke ophidsende, men versionen med 116 potente dieselheste er anderledes underholdende.

Den nordjyske sanger Allan Olsen blev for et par uger tilbage interviewet om hans forhold til den engelske superbil Aston Martin. En bil han har stor kærlighed til og som han også har begået en sang om. På spørgsmålet om, hvorfor han er så vild med netop den bil, svarede han - lettere omskrevet - at det er fordi, den er unik og hæver sig over bilerne i dette stykke hævede havbund, vi kalder Danmark. Et land som var "overbefolket" med middelmådige Corolla'er. Biler så kedelige, at nogle burde nedkalde en Fatwa over modellen. Kvalitetsbil Så langt som at påkalde en Toyota Corolla en religiøs forbandelse vil vi dog ikke gå her på redaktionen. Selv om vi da ikke ville sige nej tak til en Aston Martin DB9 som pressebil, har en uge i selskab med den stærkeste Corolla diesel med 116 hk ikke fået os til at blive religiøse fanatikere. Nok er og bliver Corolla aldrig en bil, der får sveden og racergenet til at springe frem, og der er vel også en grund til, at man ikke kan købe en plakat af bilen, som tilfældet er med Aston Martin, Ferrari eller Porsche. Næ, det er en brugsbil, hvor der er lighedstegn mellem mærket og begrebet kvalitet. Længes man efter toppræstationer med uforudsigelige reparationer til følge, og svælger man i godt design på bekostning af funktionalitet, så er det ikke en Corolla, der skal stå i garagen. Men er man på udkig efter en bundsolid bil, der med garanti aldrig svigter, så er Corolla et af de bedste bud på det ønske. Eneste negative indvending er, at man kommer til at betale for kvalitet. Med en pris på 270.000 kroner tager Toyota sig godt betalt for dieselmotoren, der indrømmet fungerer godt. Masser af kræfter I forhold til lillebror med 90 hk, der hidtil har været den eneste diesel i Corolla-programmet, er der anderledes kraftoverskud i den nye motor. Men der er også 26 hk mere at gøre godt med, hvilket kan mærkes meget tydeligt i mellemaccelerationer. Og på motorvejen sprudler bilen af overskud. Det går dog ikke ud over brændstoføkonomien, da den ved blandet kørsel klarer 17.7 km/l, hvilket faktisk er marginalt bedre end den mindre diesel. Efter række testdage er blokken med negative ting ved bilen nærmest blank. Men at ungerne på bagsædet skal rulle ruderne op manuelt, at man kun kan justere rattet i højden og at det ikke er muligt at betjene radioen fra rattet, ja, det er de få irritationsmomenter i en ellers u-irriterende bil. For man sidder godt i de faste sæder, og gearskiftet fungerer fast og præcist.Kvalitetsfølelsen er mærkbar, hver eneste gang man hiver i et dørgreb og trykker på en kontakt. Bilen har fået fire ud af fem mulige stjerner i Euro NCAP testen og er i 2004 udgaven udstyret med seks airbags. Men til 270.000 kroner savner vi ESP-udskridningskontrol.