Japanske film har det svært i Danmark

Selv om japansk kultur er på fremmarch herhjemme, er udbuddet af film fra Solens Rige beskedent

Han døde for seks år siden. Alligevel forbinder de fleste danskere formentlig stadig japansk film med den legendariske instruktør Akira Kurosawa. Med storslåede fortællinger som "De syv samuraier", "Yojimbo" og "Ran" fik japaneren sat sit hjemland på filmverdenskortet, og i Danmark var hans produktioner også populære hos både publikum og anmeldere. I dag fylder de japanske film imidlertid meget lidt på biografernes plakater. Af og til dukker der perler op som Takeshi Kitanos samurai-fortælling "Zatôchi" fra sidste år, men ellers er udbuddet beskedent. Ifølge programredaktør Jesper Andersen fra Filmhusets biograf Cinemateket i København skyldes det, at de danske filmimportører generelt ikke ser nogen god forretning i de mange og meget forskellige japanske film, der bliver produceret hvert år. - Det er stort set kun de mindre importører, der ind imellem tør at tage chancen. Så hvis man for eksempel skal se et hverdagsdrama af en yngre japansk instruktør, skal man enten gøre det på en af filmfestivalerne eller hos os, siger han med henvisning til Cinemateket, der hver anden måned viser japanske film. Det sker i forbindelse med et arrangement, der har fået navnet J-club. Efter en filmforevisning spiller en discjockey dansevenlig japansk popmusik – den såkaldte j-pop – for den hårde kerne af japan-entusiaster, der troligt dukker op hver gang. - Der kan være 178 i vores biograf, og der er altid fuldt hus. Publikum består af filmfreaks og folk, der interesserer sig for japansk kultur, og de fleste er unge mennesker, fortæller Jesper Andersen og tilføjer, at japanske animationsfilm også er populære. - Vi får mange henvendelser om den type film, og det er helt tydeligt, at der findes grupper i København, der dyrker animationsgenren meget. Men da udbuddet herhjemme er begrænset, køber de filmene på nettet, siger programredaktøren.