Jazz er godt til glas

SKAGEN:Støjdæmpet jazz fylder det mægtige rum med varme, som ikke kun kommer fra den store ovn midt i lokalet. Afslappet, afdæmpet og gæstfri tager Grete-Lis og Niels Christian Olesen imod i Skagens tidligere posthus, der snart i 20 år har været legerum for byens glaspusterblæser-par. Parret laver sammen masser af spændende kunst og masser af brugskunst som flotte fade, skåle, glas og så videre. Der er ikke to ting, der er ens i denne butik. Der er også en del lidt vovede figurer i glas, og det er også et udtryk for den store glaspusters evne til at udtrykke tanker, liv og kærlighed i noget velformet glas. Grete-Lis og Niels Christian Olesen er mere aktuelle end nogensinde med deres kunst. I en del år har en trappe sammensat af en række stenglas med lokale motiver i ædle metaller indeni hængt som flot udsmykning på Skagen Ældrecenter på Sct. Laurentii Vej. - Det er meget sjovt, at beboere bliver ved at spørge om motiverne og diskutere, hvad det er, de ser. Det har givet mange anledning til at snakke lokalhistorie og kunst, og det kan man jo kun glædes over, siger Niels Christian Olesen. NORDJYSKE Stiftstidende har i flere år brugt Skagen-parret til at levere nutidig kunst som for eksempel erhvervs- eller sportsprisen for hele Nordjylland og lokalt til årets borger. Også på udebane gør skagboerne sig flot. I Johanneskirken i Vorup blev kirkens 24 års fødselsdag markeret med afsløringen af ny kunst fremstillet af Grete-Lis og Niels Christian Olesen. Kunstværket er - ganske som kunsten på ældrecentret og nogle af de nævnte priser - en række messingindrammede kvadrater i glas indeholdende et centralt motiv denne gang fra en bibelfortælling. Enkelte indeholder kristne, jødiske eller universielle symboler. 11. januar åbner parret i Frederikshavn Kunstmuseum en udstilling udelukkende med glaskunst - med titlen glas-dans. Glaspusteren er uddannet på Kunsthåndværkerskolen i København. Han begyndte ganske vist som keramiker, men det blev hurtigt glasset og de uudtømmelige muligheder i det, der fascinerede ham. Niels Christian Olesen var med til at bygge den første ovn op på Kunsthåndværkerskolen, og han bruger stadig sin store viden om materialet til hele tiden at gå nye veje. Det er således skagboen, der har opdaget den teknik, som han anvender i de nævnte kvadratiske glas, hvor metallet støbes ind i glasset. Det er en både enestående og vanskelig teknik, da glas og metal normalt modarbejder hinanden. Processen ændrer metallets farve og kan kun lykkes med ædle metaller. Niels Christian Olesens lærer i folkeskolen i Skagen var iøvrigt kunstneren Niels Helledie, som på mange måder også har været glaspusterens inspirator også til at arbejde med religiøs kunst. I det gamle posthus overfor banegården tændes den store ovn én gang om året. Det varer 14 dage at varme den op til 1200 grader, og den temperatur holdes året igennem i det varme hus. Jazzen flyder så smukt ind i rummet og ind i menneskene, der kigger på kunst eller bare forbi. - Man skal jo tænke sig lidt om, når man laver det her, og det passer jazz også til.