EMNER

Jeg en by mig bygge vil...

I aften er der fest med overnatning i middelalderbyen på Hedebo

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Pi­ger­ne flet­ter en snor, der skal bru­ges til et bæl­te.

SKAGEN:- Middelalderen, det er, når der er en masse ting, der er sjove at lave, for eksempel... Olivia fra 1. B leder i sine lommer. I jakkelommen finder hun en ¿metalkæde¿, som hun selv har lavet. - Det er ikke svært at lave. Den skal blive til en halskæde. Olivia, Charlotte og Signe viser rundt i deres middelalderby på byggeren ved Hedeboskolens fritidsordning. Byen er ikke helt færdig, men det er den helt sikkert i dag, når børnene til og med 3. klasse opholder sig i byen hele dagen. De skal overnatte i klasseværelserne - og de modige i telte ude i selve middelalderbyen. Olivia regner med at sove ude i et af de store telte. Charlotte og Signe har ikke helt bestemt sig endnu. - Jeg har hørt, at man godt må gå ind og sove, hvis det regner eller man bare har lyst, siger Signe. Kamp-arena - Middelalderen er også et sværd, man selv kan lave. Så kan man være med i en slåskamp. Men har kun fem liv, forklarer Olivia, da vi sidder og følger nogen af drengene i kamparenaen. De tre pigerne fortæller mere om det, de mener er middelalderen: - I gamle dage måtte folk lave alting selv, for eksempel tøj og træsko. Der var ingen toilet. De sad på en spand med hul i, og der var hul i gulvet. - Byggeren er ikke så meget ved ellers. Men nu er det sjovt at komme herud. For børnene er middelaldertemaet altså en kærkommen lejlighed til at lege noget andet end de plejer. For lærere og pædagoger handler det om samarbejde og helhed. Samarbejde og helhed Ellen Margrethe Pagter og Gitte Fehsenfeld er henholdsvis lærer i 1. klasse og pædagog i fritidsordningen. Læreren er nu og da med i SFO¿en og pædagogen er med i undervisningstiden, og for eksempel også ved skole-hjem samtaler. - Heldagsskolen er fremtiden, og det er en fordel for børnene. De bliver vant til hinanden, og der er færre konflikter, mener Ellen Margrethe Pagter. - Vi prøver at få den samme holdning til børnene, til hvad vi gør og hvordan vi støtter det enkelte barn. Vi får øjnene op for, hvem der især har brug for ros, siger Gitte Fehsenfeld. I år var Hedeboskolen ikke med ved børnekulturfestivalen. - Vi havde lyst til at dvæle lidt mere ved middelaldertemaet fra sidste år, og vi ville gerne prøve at udnytte de gode omgivelser vi har herude ved Hedeboskolen, forklarer Gitte Fehsenfeld.