- Jeg er gal på mig selv

Dorte Simonsen erkender, at hun ikke har været god nok til at formulere sig skriftligt

Indehaver af Din Hjemmepleje, Dorte Simonsen, fortryder, at hun ikke søgte professionel hjælp, da hun skulle svare på de kommunale spørgsmål. Foto: Kim Dahl Hansen

Indehaver af Din Hjemmepleje, Dorte Simonsen, fortryder, at hun ikke søgte professionel hjælp, da hun skulle svare på de kommunale spørgsmål. Foto: Kim Dahl Hansen

FREDERIKSHAVN:Din Hjemmepleje - med 38 ansatte og 178 brugere - er en af de virksomheder, der ikke kom igennem nåleøjet i forbindelse med kommunens udbud på hjemmehjælpen.

Og nu erkender indehaveren af Din Hjemmepleje, Dorte Simonsen, at hun tilsyneladende har været for naiv og blåøjet.

- Jeg troede, at kommunen ville lægge meget vægt på, at min virksomhed er økonomisk sund, og at mine brugere er tilfredse. Men set i bakspejlet burde jeg have fået et professionelt firma til at formulere spørgsmålene. Det her handler jo i høj grad om at kunne skrive de rigtige ord. Det er så forfærdeligt, at jeg ikke havde indset det, siger Dorte Simonsen.

Som bekendt har Frederikshavn Kommune sat hjemmehjælpen i udbud, og det betyder, at området er barberet ned til fire firmaer - inklusive Kommunen.

Tre firmaer blev vraget, herunder altså Din Hjemmepleje.

I alt 19 opgaver skulle Dorte Simonsen løse. Og hun skulle blandt andet svare på følgende spørgsmål:

”Beskriv hvorledes I tænker, at man ved hjælp af den pleje og hjælp, der gives, kan gøre borgeren i stand til at kunne klare sig selv i større eller mindre grad”.

Et andet spørgsmål lyder sådan:

”Beskriv hvorledes værdier og etik spiller ind som styringsredskab i det daglige arbejde med borgeren. Vi lægger vægt på, at værdier og etik benyttes aktivt i forhold til arbejdet med borgeren.”

- Jeg valgte helt bevidst selv at formulere svarene, fordi det er mit firma, og fordi jeg gerne ville give svarene personlighed og ”min stemme”. Jeg tænkte, at det vel er mig, der kender firmaet bedst. Det har så vist sig at være naivt. Men som sagt er jeg da gal på mig selv over, at jeg ikke valgte at søge professionel hjælp, siger Dorte Simonsen. I et brev til Dorte Simonsen konstaterer Frederikshavn Kommune da også:

”Grunden til den lave vurdering er, at mange svar og beskrivelser er korte og upræcise”.

Politikerne i byrådet må ikke udtale sig om sagen, så længe Frederikshavn Kommune ikke har indgået en kontrakt med de firmaer, der er sluppet igennem nåleøjet. Det sker 3. oktober.

Så længe har Peter Laigaard (LA) dog ikke tænkt sig at vente.

Han er forarget over, at det blot handler om at ”skovle de rigtige ord ind i svarene” - uanset om man kan stå ved ordene eller ej.

- Det er et faktum, at evnen til at formulere sig skriftligt, herunder bruge de rigtige vendinger og begreber, alene har været afgørende for hvem, der har vundet det såkaldte udbud. Jeg bebrejder ikke de embedsmænd, som har svinget kniven og tildelt point efter bedste evne og vurdering. Men jeg bebrejder et socialudvalg, der har tilrettelagt udbuddet, som man har gjort, fordi man ville fremme et andet politisk mål - understøtte den kommunale leverance ved at eliminere de private udbydere på området, siger Peter Laigaard, der mener, at det burde være kvalitet, pris og antallet af kunder, der afgjorde hvem, der skal levere hjemmehjælpen.

- Men det er alene danskkundskaberne, Frederikshavn kommune går op i. Forstå det hvem der kan, siger Peter Laigaard, der nu vil have sagen tilbage i byrådet.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.