Jeg har det som en fisk i vandet!

Anette har fået det lige, som hun ville have det

FREDERIKSHAVN:Hun kuldkaster i høj grad de traditionelle billeder af fordums skoleledere, som gamle mænd med pletter på slipset og hvasse blikke, eller stramtandede madammer med knold i nakken, højhalset krinoline og singleliv - hende Anette Jensen. Hendes øjne slår nemlig gnistrer, hun kører rundt på stolen, når hun taler, og begejstringen for jobbet som skoleleder er til at tage at føle på, når man sidder over for hende på kontoret på Bangsbostrand Skole. Dét her lugter besnærende friskt af en no nonsense superwoman. Anette er relativ ny i jobbet som skoleleder - men har arbejdet på Bangsbostrand Skole i ti år. Så er det, man skulle tro, at der er himmelvid forskel på at undervise og på at være administratror, men Anette mener, det har været idéelt for hende at få lov til at springe videre til det administrative. - Da vores gamle inspektor gik fra i 2003, blev der opslået to stillinger - en afdelingsleder for det pædagogiske og én for det administrative område. Indtil da havde det pædagogiske ansvar ligget hos skoleledelsen, og der har nok været tradition for, at det gled noget i baggrunden til fordel for det administrative. For betaler man ikke regninger eller lønninger til tiden, bliver det hurtigt opdaget. Mens det pædagogiske godt kan nå at køre fast, før nogen opdager det, siger Anette Jensen. Den gode ånd Da hun søgte jobbet som skoleleder, var hun ikke i tvivl om, at hun kunne tilføre jobbet masser af kvalitet. - Jeg vil beskrive mig selv som en kompromissøgende leder, der er god til at skære igennem, når det gælder - og så er jeg også resultatorienteret. Samtidig er det væsentligt for medarbejderne, at de oplever en chef, de kan tale med og som er nærværende, siger Anette Jensen. Springet fra undervisning til administration blev gjort lettere af flere faktorer. - Jamen, jeg er jo meget privilegeret, for jeg fik overdraget en velfungerende skole. Der er en god ånd på Bangsbostrand Skole, - man ranker ryggen og er stolt af at arbejde hér. Og jeg vil gøre alt for, at det skal blive ved med at være godt at være på kommunens største skole. Kunsten som ny leder er så IKKE at hvile på laurbærrene, siger Anette Jensen og stråler over hele ansigtet. Hun sidder også i et stærkt ledelsesteam sammen med den pædagogiske leder Viviann Skjold Henriksen og administrativ leder Peter Rasmussen. - Vi har hele tiden for øje, at det gode skal gøres bedre. F.eks. arbejder vi i øjeblikket meget med at optimere indskolingen og samarbejdet mellem skolen og fritidsordningen. Vi har både dygtige lærere og dygtige pædagoger, og vi skal lære at udnytte de faglige ressourcer, der er, endnu bedre. Vore pædagoger er med i undervisningen tre timer om måneden - det giver en ekstra dimension i arbejdet til daglig. På Bangsbostrand Skole er vi også meget obs på musikundervisningen. Fagligheden skal være i orden, og lærerne skal have mulighed for at dyrke den, til gavn og glæde for eleverne og lærernes egen pædagogiske udvikling. Hos os forstås faglighed bredt, idet den er lige så vigtig i de kreative fag som i de boglige fag, siger Anette Jensen. Timing is everything Hun smiler meget og levende - lidt den type, der selv i skolen måske havde så meget ild i rumpen, at det var svært at sidde stille i timerne. Ikke af uro, men af utålmodighed, begejstring og virkelyst. Sådan var det nu ikke. Hun var nemlig en meget stille og pæn pige, da hun selv gik i folkeskolen. - Jeg var faktisk meget tilbageholdende og pligtopfyldende. Jeg tror nok, jeg skulle leve op til de forventinger hjemmefra, om at man skulle lære noget og have gode karakterer, så man kunne klare sig godt senere i livet, siger Anette Jensen. Selv om det varer noget, inden hun vågner helt, vågner hun glad op om morgenen. Og hun går glad i gang med hverdagen - også på jobbet. - Som sagt, jeg har også været heldig. I mit liv er det lykkedes mig at være på det rette sted på det rette tidspunkt. Jeg har fået lov til at prøve forskellige, pædagogiske udfordringer: på specialskoler, på andre folkeskoler, undervist voksne, været administrativ afdelingsleder og nu skoleleder. Mulighederne har budt sig, og udfordringer er jo til, for at skulle tages, siger Anette Jensen. Hun lægger stor vægt på at møde børnene der, hvor de er - om det er i indskolingsfasen eller i de højere klasser. - Det er vigtigt at tage undgangspunkt i det enkelte barns ressourcer og sætte fokus på muligheder frem for begrænsninger. På Bangsbostrand Skole har vi fokus på børnenes trivsel, idet vi mener, at det er fundamentet for at give børn de optimale læringsbetingelser, siger Anette Jensen. Signalhornet slår til Når Anette ikke regerer bag skrivebordet på Bangsbostrand Skole, bruger hun fritiden sammen med børnene Christian og Cecilie. Hun er også musikalsk begavet, og et eller andet sted synes det måske symbolsk, at hun netop spiller signalhorn. - Njae, jeg spillede trompet i København, og da jeg kom tilbage til Frederikshavn begyndte jeg at spille signalhorn i Alpha Big Band. Og selv om der er grænser for, hvor meget jeg kan nå at spille i hverdagen, spiller jeg på fjerde år i Tordenskiolds Tambourkorps. Ellers er jeg noget af en læsehest i den tid, der er tilbage. I øjeblikket er det Jette Korsbøl "Den lukkede bog" jeg dyrker, men ellers går jeg sjældent i seng uden en god krimi af f.eks. Minette Walters, siger Anette Jensen. Det kan jo lyde, som om hun er begavet med alt, men der er faktisk et par gener, der IKKE trænger sig alt for meget på, f.eks. oprydningsgenet. - Jeg er ikke en ørn til at rydde op eller gøre rent - men jeg gør det, for jeg gider ikke leve i rod. Men jeg prioriterer aktiviteter med børnene eller gode bøger før rodebunkerne. Fritiden er trods alt knap, siger Anette Jensen.