Jeg tog mig sammen

Efterskolen fik Jacob Skødt Sørensen til at sige farvel til hashen og de gamle venner

Det var det samme hver dag. En eller to timer i skolen og så med bussen ind til Århus. - Dagene gik bare. Vi røg hash, provokerede folk og lagde op til slagsmål. Ind i mellem stjal vi et par småting, fortæller 18-årige Jacob Skødt Sørensen, der i dag tager bussen ind til byen for at følge undervisningen på Teknisk Skole. Hashen og vennerne blev en del af hans hverdag, da han i 7. klasse skiftede skole og begyndte at hænge ud med en gruppe ældre elever. - Jeg blev ofte væk hjemmefra om aftenen og natten uden at give besked. Andre skulle ikke bestemme, hvornår jeg skulle komme hjem, fortæller han. Det lange hår, der i efterskoletiden blev til mere og mere filtrede dreadlocks er væk, men tøjet er stadig samme stil som på billederne fra Thorsgaard Efterskole i Hobro. - Tidligere var jeg et rigtig popsvin, der gik op i, at tøj og hår altid var det rigtige. På efterskolen fandt jeg ud af, at det afslappede er mere mig, siger Jacob Skødt Sørensen og kaster sig tilbage i farmorens sofa. Sammen med sin far og sine to yngre brødre, bor han hos sin farmor i Grundfør uden for Århus. De tre drenges far er langturschaffør og er derfor ofte væk hjemmefra. Deres grønlandske mor har drengene ingen kontakt med, og de har boet hos farmoren, siden Jacob Skødt Sørensen var ni år. Militærskole - I dag giver jeg besked, hvis jeg ikke kommer hjem efter skole. Nu kan jeg jo godt se, at det var ren bekymring, når min farmor ringede og spurgte hvor jeg var. Dengang var det bare irriterende, siger Jacob Skødt Sørensen, der i dag bruger mere tid i hjemmet end tidligere - for at være sammen med familien, men også for at hjælpe sin farmor med pligterne i hjemmet. Før fik hun som regel svaret: "rend mig. Det gider jeg sgu ikke", hvis hun bad ham rydde op. Dengang kunne Jacob Skødt Sørensen ikke se, at han var på vej i den gale retning, men i dag er han glad for, at hans farmor og far greb ind, da de opdagede, hvor han var på vej hen. - Da farmor foreslog mig at tage på efterskole, blev jeg sur og skred hjemmefra. For mig var en efterskole og en militærskole det samme, forklarer Jacob Skødt Sørensen. Dengang var det ikke fællesskab, venner og fester, han forbandt med efterskolelivet. I hans hovede handlede det om hård disciplin, morgensang, aftenbøn og ingen frivillighed. To år uden udbytte Efter en dags betænkningstid var han dog indstillet på at give efterskolen en chance, og i efterårsferien i 9. klasse pakkede Jacob Skødt Sørensen sine ting og flyttede ind på en efterskole i Grenå. Det gik godt indtil jul, hvor en af de gamle venner også checkede ind på skolen. Hurtigt fandt de to sammen og begyndte at ryge hash i hverdagene. I weekenderne tog de hjem og var sammen med de gamle venner. Jacob Skødt Sørensen besluttede at fortsætte i 10. klasse på efterskole, og fingeren stoppede i kataloget ved Thorsgaard Efterskole ved Hobro. Den boglige skole var en omvæltning, og hurtigt måtte han indse, at han ikke kunne følge med på 10. klasses niveau. - Da jeg begyndte i 9. klasse i folkeskolen, lå jeg højst på niveau med eleverne i 7. klasse. Jeg havde ikke lavet noget i to år, forklarer Jacob Skødt Sørensen, der besluttede sig for at tage 9. klasse om. Det viste sig at være en god beslutning. - Jeg kunne mærke det gik bedre fagligt - måske fordi lærerne var unge og gjorde det fedt at gå til time. Sådan har jeg aldrig nogensinde haft det i folkeskolen. Jeg gjorde nok også selv mere for at lære noget, funderer Jacob Skødt Sørensen. Holdt sig selv i gang Til sin egen overraskelse begyndte han pludselig at tage initiativ. Han var med til at lave musikarrangementer for de andre elever, tilbød at spille guitar til middagssamlingerne og hjalp med at planlægge foredrag på efterskolen. - Jeg havde aldrig troet, jeg skulle tage mig sammen, men pludselig fik jeg lyst til at holde mig selv i gang, forklarer Jacob Skødt Sørensen, der har oplevet at blive sendt hjem på en tænker tre gange. De to første gange fulgte han ikke skolens regler, mens han den sidste gang var oppe at skændes med en lærer. - Da jeg ved den sidste tænker skulle skrive en ansøgning for at få lov at komme tilbage, gik det op for mig, hvor meget jeg ville savne det hele. Jeg tænker nok mere over regler i dag, end jeg gjorde dengang, siger han. En ting efterskoleopholdet ikke har ændret er Jacob Skødt Sørensens mål om at komme på Teknisk Skole. - Jeg var startet på Teknisk Skole under alle omstændigheder, men uden efterskoleopholdet var jeg droppet ud igen. Fagligt ville jeg ikke have været i stand til at følge med, lyder det fra Jacob Skødt Sørensen.