Jens Kroghs besætning nåede til Stavanger

Grillfester og langt mellem de varme bade hører med til sejlerlivet. Besætningen på Jens Krog har sendt os endnu en beretning

HAVET:Så er der igen nyt fra "Jens Krogh"s deltagelse i Tall Ships Race 2004. Efter kapsejladsen fra Antwerpen til Aalborg blev afblæst, satte vi kurs mod Aalborg igennem Limfjorden. Manglen på vind prægede kapsejladsen til Aalborg og til tider lå vi næsten vindstille og kunne dermed umuligt nå at runde Skagen og Grenen som oprindeligt planlagt. Tidligt fredag morgen gik vi igennem Aggersundbroen og anløb Honørkajen i Aalborg klokken 09.45 samme dag. De næste par dage ville byde på en kæmpe folkefest på og omkring havnen i Aalborg og Nørresundby. Noget vi alle så frem til at være en del af. Ankomsten til Aalborg og dermed vores hjemhavn, betød også gensyn med familier, venner, kærester og venner efter tre ugers sejlads siden "Jens Krogh" forlod Hirtshals for at sætte kursen mod Antwerpen 10. juli. Endvidere var det tid til at afmønstre og påmønstre en ny besætning for de resterende tre uger. En besætning der modsat til den første ville bestå af flere "gengangere" end den første. Sild i tønder Dagene i Aalborg overgik vores bedste forventninger, og tiden fløj afsted i højt tempo. Begge besætninger deltog ivrigt i de forskellige sportsaktiviteter og havde ellers travlt med stolt at fremvise skibet for venner og bekendte. Gnisninger om et samlet besøgstal i Aalborg under Tall Ships Race på ca. en million er vi overbevist om ikke er helt hen i vejret. Folk stod simpelthen som sild i tønder på kajen, og til tider føltes det, som at være på den anden side af glasset i zoologisk have. Aftalen om at sommeren først skulle rigtig begynde, når "de høje skibe" begyndte at ankomme til Aalborg, gjorde at det hele gik op i en højere enhed. Højdepunktet var selvfølgelig det store afslutningsshow om søndagen med Safri Duo på Limfjordsbroen og det efterfølgende fyrværkeri. Større og flottere er det ikke set nogensinde på disse kanter. Mandag 2.august var det tid til at tage afsked med Aalborg og sætte kursen mod Stavanger i Norge. Denne del af Tall Ships Race ville foregå som Cruise in Company, dvs. at skibene indtil ankomstdagen 7. juli i Stavanger kunne bruge til på at udforske farvandet omkring Skagerrak og specielt den norske skærgård sammen med andre deltagende skibe. Samtidig var der mulighed for at udveksle besætningsmedlemmer skibene imellem, og således fik vi tre russere ombord fra det store russiske skoleskib "Mir", Ilin Mikhail, Yugin Yukov og Yaskevich Victor og solgte to til norske "Concordia" og en til det hollandske skib "Urania". Parade of Sail ud igennem den smalle Limfjord imod Hals forgik i strålende solskin, humøret var højt, og der var skum på bølgerene. Den danske kattegatkyst er kendt farvand for "Jens Krogh", derfor besluttede vi sammen med en håndfuld andre både, at sætte kursen mod den norske skærgård og den lille by Lillesand. Ingen søsyge Tirsdag 3. august ud på eftermiddagen øjnede vi den norske kyst og lagde til i Lillesand. Turen op forbi Læsø Rende og Skagen igennem Kattegat og ud i Skagerrak forløb fint og uden problemer og søsyge af nogen art. De tre russere var faldet godt til blandt besætningen og indgik på ligefod i det daglige arbejde, skibet lå godt i søen, og vi sejlede syv knob. Lillesand var et hyggeligt sted at være og det gode vejr tillod solbadning og akrobatiske udspring i det klarer vand. Dagen efter vågnede vi op til noget umiskendeligt velkendt, nemlig silende regn og diset vejr. Indtil videre havet vejret været fint og sommerligt. Hele dagen sejlede vi en fastlagt kurs igennem skærgården i kølvandet af det norske skib "Concordia" og 4. august om aftenen anløb vi den norske by Mandal. Vejret var opholdsvejr og tilsyneladende var der byfest netop dén aften i Mandal. Det blev fejret med irsk folkedans på kajen akkompagneret af det grønne skib Asgaard II. Om aftenen var der koncert på byens torv. Alt i alt en forrygende, festlig og fornøjelig aften. Sidste kapsejlads Dagen efter, 5. august, skinnede solen igen nådigt på os, og vi havde en fantastisk dejlig sejlads med fuld sejlføring op igennem den til tider meget smalle skærgård. Denne sejlads var velegnet for alle ombord at få genopfrisket og øvet at sætte sejl, inden det pludselig bliver alvor under den sidste kapsejlads fra Stavanger ned til Cuxhaven i Tyskland. Igen stod den på solbadning og råhygge, inden vi om aftenen løb ind i en lille bugt på øen Hidra ca. 80 sømil fra Stavanger. Planen var at holde grillfest sammen med de andre skibe, vi fulgtes med op igennem skærgården, efterhånden 12-tretten stykker fra syv forskellige lande. Inde i bugten viste det sig, at det var et rigtigt godt sted at kaste snøren ud og prøve lykken som lystfisker. Det gik godt, og da vi pakkede fiskestangen sammen igen, havde vi fanget 22 flotte makreller. Race handler om grill Aftens grillfest blev en uforglemmelig fornøjelse og beviste virkelig hvad Tall Ships Race handler om - nemlig hyggeligt samvær og venskab på tværs af sproglige og kulturelle forskelle blandt de forskellige besætninger, samlet om en fælles forståelse knyttet sammen om glæden ved at sejle. Det er dét vi alle sejler for, og dét der får folk her ombord til at vende tilbage år efter år, når der sejles Tall Ships Race. Dagen efter 6. august trak vi ankeret op og satte kurs imod Skudenshavn ca. 18 sømil udenfor Stavanger. Sejlturen forgik i stille og roligt vejr, og igen fik vi lejlighed til at øve besætningen i fuld sejlføring. Vi var nu kommet ud af skærgårdens minefelt af skær og klipper og ud på åbent vand. Aftensmaden denne aften stod på frisk fanget makrel fra dagen før, hvilket virkelig smagte godt og gav den helt specielle følelse af, at spise sin egen tilvejebragte mad. I løbet af denne skærgårdssejlads var det småt med varme bade og duftende hår, så det var ubeskriveligt dejligt endeligt at få et varmt bad om aftenen, da vi lagde til i Skudenshavn. Aromaen på skibet blev en helt anden og folk kvikkede op. Nu er vi klar til endnu et par forrygende dage denne gang i Stavanger. Vejret er med os og i skrivende stund er vi påbegyndt indsejlingen til Stavanger. Alt er vel ombord, humøret højt, og vi glæder os som sagt til et par dejlige dage i oliehovedstaden Stavanger.