EMNER

Jernbanedirektørens ultimatum

Direktør Søren Eriksens tålmodighed er slut i sagen om IC4-togene

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

IC4-toget kan faktisk køre, men langtfra så stabilt, at det kan tages i daglig drift. Foto: Scanpix

KØBENHAVN:- Det er stærkt utilfredsstillende, at vores kunder ikke for længst er begyndt at køre med disse tog. Og nu er vores tålmodighed udløbet. Søren Eriksen, administrerende direktør i DSB, har omsider fået nok. Efter fem års venten på de nye, smarte IC4-tog har han givet den italienske togfabrikant Ansaldobreda et ultimatum: IC4-toget skal køre i landsdelstrafikken inden et år - ellers er kontrakten til en værdi af fem milliarder kroner ophævet. Den klare udmelding kom på et pressemøde, DSB afholdte onsdag morgen om IC4-skandalen. Og direktør Søren Eriksen forsikrer, at der går lange og nøje overvejelser forud for det ultimatum, man har stillet Ansaldobreda. Målet er dog fortsat hurtigst muligt at få togene i drift snarere end at komme ud af kontrakten: - Jeg vil meget hellere have de her tog, som vi har stillet vores kunder i udsigt. Der har absolut været fremdrift de sidste 12 måneder, men det har ikke været godt nok.Giv alt hvad du har Den øverstbefalende i DSB sætter pris på orden, kontrol og overblik. Og når folk, som dem i Ansaldobreda, ikke leverer varen, taler han gerne med meget store bogstaver. - Jeg har det svært med folk, der har evnerne, men ikke udnytter dem. Der skal være høj kvalitet i det, man leverer, har han sagt i et interview til business.dk. - Man skal hele tiden være på forkant - og man skal sætte overliggeren højt og hele tiden hæve den, så man kun lige akkurat kan komme over. Selv hævede han overliggeren tidligere på året ved at lancere "Sporskifte 2010". Et program, der går ud på at barbere 400 millioner kroner af statsbanernes årlige udgifter på små otte milliarder kroner i løbet af de næste tre år. Pengene skal komme fra besparelser i DSB's egen organisation og effektiviseringer. Søren Eriksen mener nemlig godt, at man kan spare sig til forbedringer. Direktøren er udmærket klar over risiciene ved at satse stort. Men går man efter guldet, er det ifølge Søren Eriksen også i orden, at man en gang imellem støder på overliggeren eller vælter den ned. Men hvad angår den italienske togproducent, har præstationen bare ikke været god nok: - Der er ingen tvivl om, at den indsats, Ansaldobreda har leveret, er alt, alt for dårlig. Det tror jeg også, at Ansaldobreda er klar over, lød det fra direktøren på onsdagens pressemøde.