Jernbaner

Jernbaneplan lagt i mølposen

Håbet om godstransport på jernbanen mellem Hirtshals og Aalborg svinder

HIRTSHALS:Det er 10 måneder siden, at godsruten mellem Hirtshals og Aalborg senest fragtede varer, og arbejdet med at genskabe ruten er nu gået i stå. - Planerne er blevet lagt lidt i mølposen. Der har ikke været den opbakning fra de norske virksomheder, som vi havde håbet på, siger John Juul Nielsen, seniorfragtchef hos Color Line. Nordjyske Jernbaner og Railion, et tysk-hollandsk selskab, nedlagde godsruten, fordi der ikke var nok gods til at sikre sorte tal på bundlinien. Siden da har der været arbejdet med planer for at genoprette ruten. En undersøgelse sidste efterår viste, at der kommer masser af gods til Hirtshals, og John Juul Nielsen oplyser, at Color Line øget deres cargo i januar 2006 med 15 procent i forhold til samme måned året før. Både han og direktøren for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, beskriver situationen som historien om hønen og ægget. - Jernbanen kan ikke køre, når der ikke er noget gods, og godset ryger ikke den vej, hvis der ikke er nogen jernbane, siger Jens Kirketerp Jensen. Og den nye masterplan for havnen har kølnet Color Lines interesse. - Hvis vi skal have plads til et tog i Hirtshals, skal der investeres x antal millioner kroner for at lave en ordentlig aflastnings- og pålæsningsplads. Rangeringen i dag er for dyr, og den nye masterplan vil bevirke, at jernbanen skal krydse trafik, og det holder altså ikke, siger John Juul Nielsen. For at sikre sig, at det stadig er attraktivt at sende gods med Color Line, arbejder firmaet nu med alternative planer. John Juul Nielsen håber, at der kan laves en såkaldt "shuttle-løsning" - det vil sige, at godset kommer på gummihjul og fragtes til Aalborg og dér lastes på jernbanen, så det kan komme videre ud i Europa. Han har endnu ikke planerne helt på plads, men håbet er, at et tilbud kan blive sendt ud til kunderne inden for et par måneder.