Jonas smiler meget mere

Familierne er med i skole for at lære om hverdagen, om udfordringerne, om samarbejde og om at adfærd kan ændres - og så er de trætte bagefter

Tina nyder at "have Jonas for sig selv" i et par timer. Så er der også overskud til lidt mor-søn-sjov med penslerne.

Tina nyder at "have Jonas for sig selv" i et par timer. Så er der også overskud til lidt mor-søn-sjov med penslerne.

Fem voksne og fire børn er samlet om et bord. Otte skal fortælle og en - journalisten - skal lytte og notere. Et af de fire børn foreslår hurtigt, at man markere ved at række hånden op, når man gerne vil fortælle noget. God idé, synes alle. Vi voksne har nu ikke så nemt ved at overholde reglen. Alligevel bliver det en rigtig god snak. Begejstring Vi er i familieklassen på Heldagsskolen i Frederikshavn. Fire mødre og fire drenge har indvilget i at fortælle om deres oplevelser og erfaringer i familieklassen. Alle udtrykker begejstring. Mødrene kender alt for godt til den flade fornemmelse af at aflevere sit barn i skolen, at blive indkaldt til et møde nu og da, men i øvrigt ikke ane, hvad barnet oplever i skolen. Vaner kan ændres - Nu lærer man sit barn at kende på en anden måde. Jeg lærer at forstå de udfordringer, Jonas har i skolen og at rytmer og vaner i hverdagen ofte med fordel kan ændres. Tidligere har jeg måske beskyttet ham lidt for meget, fortæller Lisbeth Thomsen. Opgaverne i familieklassen er målbare og giver karakteren fra 1 til 4, hvor 4 er topkarakter. Lærer, elev og forældre sætter sammen nogle mål for arbejdet. Jonas Pedersen er for eksempel blevet bedømt på mål om, at han skal give en positiv og glad melding hver dag, at han skal have en positiv tilgang til læsning, som er et svært fag for ham, og at han skal tænke over sit kropssprog. - Jamen Jonas, du smiler da også meget mere nu, end da jeg mødte dig første gang, kommenterer Heidi Yde. Jonas tegner, mens vi snakker. Det må man gerne i familieklassen. Investering Mødrene er enige om at se deres deltagelse i familieklassen som en investering i deres børns fremtid. - Børn har brug for, at vi forældre bakker op. Jeg er virkelig glad for, at jeg har sagt ja til at være med i familieklassen, udtaler Ditte Holm. - Man bruger sig selv meget, så vi er trætte, når vi kommer hjem. Sønnen Andreas er hurtig med en kommentar: - Jeg har lige et sidste ord. Det her er en god skole. - Jeg synes ikke min mor har udviklet sig til fulde, lyder en anden elevkommentar, der får alle til at bryde ud i latter. Så der er nok stadig nogle emner at arbejde mere med. En lang dag Jonas Hansen er træt og hænger lidt over den tegning, han laver, mens vi snakker. Det har også allerede været en lang dag. Han bor i Dybvad og går til daglig på Sæbygaardskolen. Når vi er færdige med at snakke, skal han til fodboldtræning, og det er egentlig mere spændende end at sidde her og snakke om familieklasser. Jonas er den mellemste af tre børn. Mor, Tina Hansen, glæder sig især over, at hun i familieklassen har Jonas "for sig selv". - Der er mere ro, og det giver meget mere at være sammen i familieklassen. Vi snakker oplevelser og mål igennem på vej hjem i bilen, fortæller Tina Hansen. Heidi Yde synes, det er en utrolig god chance, hun og sønnen Joachim har fået. Joachim skal især arbejde med sin adfærd. Om at øve samarbejde - Jeg må ikke hjælpe Joachim med skolearbejdet, så en af vores øvelser har været at samarbejde om at lave en planche om vores liv. Fra gamle ugeblade skulle Joachim vælge billeder, der fortalte om vores hverdag, forklarer Heidi Yde, hvis opgave var ikke at blande sig for meget - men naturligvis at støtte. Familien bor i Skærum. Joachim er også lidt rastløs, for han skal hjem og hjælpe far med markarbejdet. Fri fra arbejde Familieklasserne er for begge forældre, men det kan være vanskeligt, at begge forældre tager fri fra arbejde for at "gå i skole". - Det var heller ikke så nemt at forklare min chef, hvad det egentlig var, jeg skulle have fri til. Men heldigvis var der fuld forståelse og opbakning, beretter Lisbeth Thomsen, der arbejder på Martin. Det er selvfølgelig ikke alle typer jobs, hvor det er hensigtsmæssigt at holde fri en formiddag og en eftermiddag hver uge i 12 uger - uanset gode hensigter. Der ydes dog tabt arbejdsfortjeneste for at deltage i familieklassen.