Journalist undskylder over for Thorning

Efter afhøring i Skattesagskommissionen tilbagekalder journalist på Ekstra Bladet artikel fra 2010.

1. september 2012 22:16 - Opdateret 1. september 2012 22:18

Journalist undskylder over for Thorning

Ekstra Bladets journalist Jan Kjærgaard har efter sin afhøring i Skattesagskommissionen i tirsdags fortrudt sine artikler fra juni 2010 med overskriften "Helle og Villy: Vi betaler for lidt i skat."

Han har sendt undskyldninger til både statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) og udenrigsminister Villy Søvndal (SF).

Jan Kjærgaard siger nu, at artiklerne ikke burde være trykt.

- Arbejdet har ikke det professionelle niveau, der skal til. Det er simpelthen en fejl, siger journalisten til Ritzau.

- Min praksis er, at hvis jeg laver fejl, så stiller jeg og undskylder, siger han.

Journalisten mener, at han var for ukritisk over for det tilbud, han fik fra Peter Arnfeldt, som var spindoktor for daværende skatteminister Troels Lund Poulsen (V).

Tilbuddet gik ud på at lægge en fælde for Søvndal og Thorning. Først fik Venstre dem til at sige i folketingssalen, at de faktisk betalte for lidt i skat i forhold til den velfærd, de gerne ville have.

Hvad Thorning og Søvndal ikke vidste var, at der allerede var oprettet en konto, hvor man kunne indbetale flere skattekroner, hvis man havde lyst.

Det kunne Kjærgaard så fortælle de to politikere, som lige havde sagt, at de var klar til at betale mere. De var gået i fælden. Da de hørte om kontoen, ville de ikke sætte penge ind på den.

Kjærgaard siger, at han burde have sagt nej til Arnfeldts set up.

- Jeg er ikke vant til at blive fodret på den måde. Jeg burde have indset, at den var gal, siger han.

Troels Lund-Poulsen var med i set-up'et, siger Kjærgaard.

- Han får ingen undskyldning, siger journalisten.

Kjærgaard forklarer, at han ventede med sin undskyldning til efter Arnfeldts forklaring i kommissionen i onsdags. Derefter skulle han lige finde ud af, hvordan han ville undskylde.

Han er ikke blevet opfordret til undskyldningen, men mener, at hans chefredaktør Poul Madsen bifalder den.

Chefredaktøren selv siger, at han "helt ekstraordinært" har valgt at følge journalistens ønske, så artiklen er nu ikke længere at finde i databasen Infomedia.

- Det er ikke noget, vi gør normalt, men det har været et stort ønske fra Jan Kjærgaard, og det har jeg valgt at følge i denne sag, siger Poul Madsen og fortsætter:

- Men den ligger stadig i Ekstra Bladets avisarkiv, som vi aldrig kunne drømme om at pille ved, for det er et historisk dokument.

/ritzau/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...