Jubel i campingbranchen

8300 nye campingvogne ud på vejene. Og køberne er blevet yngre

Leif Osmark
Siden år 2000 er salget af campingvogne fordoblet herhjemme, og i år er der kommet 8300 nye campingvogne på vejene.
Naturvidenskab 1. oktober 2006 06:00

Risikoen for at ligge og vente på at komme til at overhale en campingvogn bliver større og større. Siden år 2000 er salget af campingvogne fordoblet herhjemme, og hvor formanden for Camping Branchen, der er en sammenslutning af fabrikanter, forhandlere og importører af campingudstyr, i starten af sæsonen havde været tilfreds med at omsætte det samme eller lidt mindre end sidste år, så kan han allerede nu konstatere, at kurven er fortsat opad. Sæsonen for campingbranchen går fra september til september, og tallene for i år viser en fremgang på syv procent. Campingvognene står for en stor del, idet der i alt er kørt 8300 splinternye vogne ud fra forhandlerne. - Det er dejligt, at folk kan lide vore produkter. Siden 2000 er tallet steget hvert år, og vi troede, det efterhånden skulle finde et leje. Men det leje er ikke fundet endnu, så vi kan jo ikke andet end hæve armene over hovedet og nyde det, siger Peter Outzen, der ud over at være formand for Camping Branchen også er indehaver af Nibe Caravan Center. Camping er in De 8300 nye campingvogne er ikke alle sammen købt af garvede campister, der har udnyttet lidt friværdi til at pifte vognparken op. I sin egen forretning mærker Peter Outzen, at den næste generation af campister er begyndt at indfinde sig. - Der er kommet mange flere unge mennesker med - vi har fået den generation med, vi manglede, siger Peter Outzen, der også kan mærke, at interessen for camping har bredt sig til et større publikum. - Hvis jeg for nogle år siden sad til en 60 års fødselsdag og fortalte, at jeg var campingforhandler, blev jeg bare mødt af et “Nå”. I dag tør jeg godt fortælle det med glæde i stemmen. Camping er blevet in, og folk er meget mere nysgerrige, konstaterer Peter Outzen. Hos campingforhandlerne kan man man også mærke, at danskerne har fået flere penge mellem hænderne. Luksusmodellerne i top Ligesom carporten og det nye køkken skal være i orden, så skal der heller ikke spares på de sidste detaljer i campingvognen. - Den er fulgt med udviklingen. Der er to typer - den skrabede og så luksusmodellen med springmadras, varmt vand i hanen og fladskærms-tv på væggen. Det er luksusmodellerne, der sælger, og folk står altså ikke længere og bladrer med den sidste 5000-kroneseddel. Det skal bare være i orden, siger Peter Outzen. De sidste tusindlapper kan også være godt givet ud, hvis man ikke ønsker at begrænse campingsæsonen til sommerhalvåret. Ud i sneen Peter Outzen fortæller, at man for relativt få midler kan opgradere en standardvogn, så den kan benyttes hele året, og det får flere og flere øjnene op for. - Flere danskere er begyndt at køre deres vogne op på fjeldet - det er måske ikke voldsomt mange, men det er en trend, som er begyndt. Det er svært at få plads på de campingpladser, der ligger ved de gode skisportssteder. Folk kører op og sætter vognen, og så har de den som skihytte hele sæsonen. Det er fantastisk at sidde inde i en varm campingvogn og kigge ud på bakkerne, mens det fryser 20 grader udenfor, siger han. Nogle vælger selvfølgelig også at køre den anden vej og trille vognen til Sydspanien. Under sydens sol Det er især den ældre generation, der har fået øjnene op for, at campingvognen i syden er et godt alternativ til at sidde i et lejlighedskompleks, hvis man gerne vil overvintre i et behageligere klima. - Vi har stadig masser af kunder i butikken. Selvfølgelig skyldes det, at vejret har været godt, men er man først blevet campist, så camperer man hele året, og vi mærker, at sæsonerne mere og mere glider over i hinanden. Mens han kan opgøre antallet af solgte campingvogne ganske præcist, kan han ikke være lige så nøjagtig med antallet af solgte autocampere. Peter Outzen er dog ikke i tvivl om, at det bliver solgt flere og flere af dem, men at stigningen ikke er så markant som på campingvogne. Det er især pensionisterne, som kaster deres kærlighed på autocamperne, og det kan formanden for brancheforeningen godt forstå. - Autocamper bruger man til at tage på oplevelsesferie, hvor man ikke er så mange dage hvert sted. Det er en helt anden ferieform end med campingvognen, forklarer Peter Outzen, der også selv regner med at skulle køre vejene tynde i sådan en, når han en dag selv når sit otium.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...