Julehandel for lånte penge

Igen i år vil mange danskere holde jul for lånte penge, men lånemarkedet er en jungle med mange fælder, advarer Forbrugerstyrelsen og Finanstilsynet og lancerer en kampagne, der skal guide forbrugeren til det bedste lån. Kampagnen har sloganet “ÅOP - prisen du kan regne med” og skal lære danskerne den reelle pris på forbrugslån. Kampagnen er målrettet de yngre forbrugere, der er henvist til dyre forbrugsløn, fordi de ikke kan låne i fast ejendom. ÅOP står for årlig omkostning i procent, og det er den pris, forbrugerne reelt kommer til at betale for et lån. Tal fra Finansrådet viser, at markedet for forbrugslån eksploderer op til jul. I december 2005 steg lånetrangen med 67 procent i forhold til den måned, hvor der lånes næstmest, juni. I alt lånte danskerne for over 7,5 mia. kr. i banker og sparekasser i december sidste år. Også markedet for de såkaldte blankolån - forbrugslån uden sikkerhed, som typisk udbydes uden for bankverdenen - er eksploderet siden samme tidspunkt sidste år. På www.aaop.dk kan man udregne, hvad et lån samlet set vil koste ved at indtaste lånets sum, løbetid og ÅOP. På den måde kan man hurtigt sammenligne to lån og vurdere, hvor man får mest for pengene.