Julehygge med mening

Sandheder og løgne tages under kærlig behandling på Teater Nordkraft

Kabaret'en "Sandhedens Time" På Teater Nordkraft opføres af fra venstre Connie Tronbjerg, Mikkel Reenberg, Rasmus Steenberg og Beinta Clothier.

Kabaret'en "Sandhedens Time" På Teater Nordkraft opføres af fra venstre Connie Tronbjerg, Mikkel Reenberg, Rasmus Steenberg og Beinta Clothier.

Findes der en endegyldig sandhed, der kan besvare livets små og store spørgsmål? Og hvis ikke, hvor mange sandheder findes der så? Det kunne være et bud på den røde tråd i årets julekabaret på Teater Nordkraft, "Sandhedens Time", som torsdag aften har premiere i teatrets næstmindste sal, Joulesalen, med plads til 80 publikummer i caféopstilling. Kabareten opføres herefter fem dage om ugen frem til 17. december. Forestillingen er en samproduktion mellem Teater Nordkraft og Teatret Møllen i Haderslev. Og da Nordkraft som bekendt ikke råder over egen teatertrup, er skuespillerne importeret fra det sønderjyske, hvor kabaret'en i øvrigt også havde premiere som sommerrevy tidligere i år. Instruktionen er lagt i hænderne på Ole Sørensen, som i 2004 satte "Tribunehelte" og i 2007 "Løbetid" op på Jomfru Ane Teatret. - Nok er det den samme kabaret, som vi spillede på Møllen i Haderslev i sommer, men vi skal lige have den tilpasset et helt andet rum med andre lydforhold, siger Ole Sørensen, som er nærmest rørt over, at det er lykkedes Teater Nordkraft at genskabe en næsten nøjagtig kopi af den store bar, der er den dominerende kulisse i kabaret'en. Baren er den fysiske ramme om de små historier, som fortælles af de tre skuespillere: Beinta Clothier, Mikkel Reenberg og Connie Tronbjerg, akkompagneret af pianisten Rasmus Steenberg. Teksterne er for en stor dels vedkommende skrevet af Kamilla Wargo Brekling, som også skrev og instruerede "Kvinde, kend din krop", der netop har gået på Teater Nordkraft. Og så er der naturligvis masser af viser og sange, kredsende omkring det overordnede tema - fra Tove Ditlevsens "Umoralsk Vise" til Marie Key Bands "Kleptoman". En snes små afsluttede historier om (sex)liv, kærlighed, selvbedrag og andre universelle emner, som griber ind i og refererer til hinanden og dermed holder fast i den røde tråd, som ifølge Ole Sørensen er den væsentligste forskel på kabaret og revy. - Og så er der ingen sjove hatte og kostumeskift i vores kabaret. Alt i alt er ambitionen at give publikum en underholdende, men også eftertænksom aften. - Nok er vi i den lettere genre, men det er hårdt arbejde og kræver disciplin at få en kabaret til at fungere, understreger Mikkel Reenberg.