Film

Julekalender henter turister

"Min søsters børn vælter Nordjylland" havde god effekt, men ingen ved hvor meget

Når TV2 torsdag aften blænder op for "Ludvig og julemanden" er det samtidig startskuddet til 24 dages intens markedsføring af Børglum Kloster og resten af Nordjylland. Det venter det nordjyske turisterhverv sig meget af, og det er da også sandsynligt, at det vil få en stor del af landets børnefamilier til at overveje et ophold her i landsdelen, men reelt kender man ikke effekten af denne form for eksponering: - Vi undersøger, hvordan vores egen markedsføring virker, men vi har eksempelvis ikke målt effekten af filmen "Min søsters børn vælter Nordjylland", som havde premiere for et års tid siden, siger direktør Lars Enevold Pedersen fra VisitNordjylland. Han overvejer imidlertid en måling af effekten, når filmen i løbet af kort tid vises på DR1. Lars Enevold Pedersen tilføjer, at højsæsonen i år trods det lunefulde sommervejr var god for nordjysk turisme, men at det selvfølgelig også kan skyldes andre årsager end "Min søsters børn vælter Nordjylland". Direktør Søren Kragelund fra Fårup Sommerland, som skød et pænt, men ikke oplyst, beløb i filmen, har heller ikke målt effekten af investeringen. - Vi havde 40.000 flere gæster i år end sidste år, og ikke mindst er vi rykket fra en femteplads til en andenplads på den liste over kendskabet til de danske attraktioner, som udarbejdes hvert år. - Hvor meget en film eller en julekalender, som den vi nu skal se, betyder, kan vi ikke sige, men jeg tror, at det alt sammen er med til at give et puf fremad for os og for landsdelen, siger Søren Kragelund.