EMNER

Juletræer på skinner

Prop i formiddagstrafik, da bommene i Gug ikke ville gå op.

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Frank Sørensen er blandt de gamle togentusiaster, der sørger for den årlige juleoplevelse med Limfjordsbanen.

Hvis nogen blev irriteret over at skulle holde i kø ved baneoverskæringen i Gug i går formiddags, så var forklaringen den, at det var juletoget fra Aalborg Banegård mod Gistrup - og måske også julenissen - der var på spil. I hvert fald ville bommene ikke uden videre gå op igen, og det er togpersonalets ansvar. Efter et kvarters baksen lykkedes det imidlertid, og formiddagstrafikken kunne atter glide, og de omkring 260 passagerer fortsætte togturen mod målet. Spejderne var klar Det var juletræslejren ved den nordlige indkørsel til Gistrup, hvor spejderne fra Valdemar Atterdag gruppe under Det danske Spejderkorps stod klar til at gøre en handel. Det har de gjort i så mange år, at det er de færreste, der har præcist tal på hvor mange. Men en 25-30 år er det blevet til. Sidste år blev der solgt juletræer for omkring 20.000 kr. I år er man spændt på, hvordan det går. Sidste år solgte spejderne også juletræer ved Føtex i Aalborg Øst, men det har man ikke fået tilladelse til i år. Føtex kan selv. Formiddagens rejsende var medarbejdere på Aalborg Sygehus, som havde købt samtlige pladser. I går eftermiddags var det familier, som gjorde det til en fælles oplevelse at gøre juletræsturen på skinner. I dag er der to tilsvarende afgange. Mange har bestilt forud, men der er ledige pladser, og billetter kan købes i toget. Efter en tre kvarter til at finde netop det juletræ, der passede, kom toget tilbage og var klar til at gøre turen tilbage til byen. Det er en strækning, der tager omkring 20 minutter, når alt fungerer. Sparsom komfort Det er gamle togentusiaster fra Limfjordsbanen, der sørger for, at børn og voksne får en oplevelse. Komforten er det så som så med. Nogle af passagererne må sidde på træbænke, og togvognene er ikke opvarmet. I går var det en kølig oplevelse, og det vil det med al sandsynlighed også blive i dag.