Juridisk linedans om brudekjole endte med at renseri blev Sorteper

Bruden fik pengene tilbage efter langvarig sag om beskadiget brudekjole

Forurening 5. juni 2003 08:00

En nygift nordjysk kvindes ønske om at få brudekjolen kvikket op og sporene efter bryllupsfesten fjernet har ført til en langvarig sag i Forbrugerklagenævnet, fordi opkvikningen ikke forløb helt som ønsket. Kvinden, som er fra Kongerslev, købte kort før jul 2000 sin brudekjole af ren silke i Tylstrup formedelst 5.700 kr. Efter brylluppet var slæbet blevet snavset af jord, og i februar 2001 indleverede hun den til rensning hos et professionelt renseri i Brønderslev. Da hun fik kjolen tilbage, var den et sørgeligt syn. Kjolen, især nederdelen, havde mistet sin struktur. Stiverne i toppen stak ud og nederdelens for hang og ikke har ladet det tørre før selve rensningen nedenfor, som om den var krympet. Kvinden henvendte sig derpå både i renseriet og hos sælgeren af brudekjolen. Renseriet sagde, at rensningen var fejlfri, men tilbød en ny, gratis rensning. I butikken lagde man hele skylden for kjolens miserable tilstand på renseriet Kjolen fik en ny rensning, som ikke førte til en forbedret tilstand, og kvinden indklagede både renseri og butik hos Forbrugerklagenævnet. Både i september 2001 og april 2002 blev kjolen besigtiget af Forbrugerklagenævnets fem medlemmer med sagkyndig bistand af en akademiingeniør fra Teknologisk Institut og en sagkyndig i tøjrensning. De kunne konstatere, at silkestoffet både i over- og nederdel er krympet tre-fire pct., og at det har fået en lidt "sildebensagtig" struktur, som er karakteristisk for shantung silke, hvis det udsættes for høj fugtighed. Det kan almindeligvis rettes op hvis stoffet bliver strøget og samtidig strakt, men det er ikke muligt i dette tilfælde på grund af den måde, stoffet er skåret og syet. Det er formentlig krympningen, der har fået stiverne i korsagen til at stikke ud gennem stoffet. De sagkyndige kom til det resultat at behandlingen af kjolen er udført korrekt, men at kvinden burde være informeret om risikoen for krympning og strukturændring. Efter den anden besigtigelse mener de sagkyndige, at renseren har foretaget en forbørstning med et vandholdigt middel og ikke ladet stoffet tørre før en egentlige rensning. Samtidig kan man ikke udelukke, at hvis renseriet havde fulgt den procedure, ville stoffet måske være krympet kun i de forbehandlede områder. I sin afgørelse præsenterer Forbrugerklagenævnet en juridisk linedans. Kjolen var på købstidspunktet behæftet med en så alvorlig fejl, at bruden kunne have hævet købet og fået sine penge tilbage. Nemlig fordi det var en fejl ved kjolens konfektionering, at stiverne i corsagen kunne stritte gennem stoffet. Men på grund af rensebehandlingen kunne bruden ikke levere kjolen tilbage i væsentlig samme stand - og derfor bortfalder muligheden for at hæve købet. Sorteper havnede hos renseriet, som ikke havde advaret kunden om risikoen for, at der kunne ske en krympning, og eftersom kunden på grund af rensebehandlingen ikke har kunnet hæve købet, må renseriet punge ud med 6000 kr.for kjolen og rensningen hvortil kommer gebyret på 80 kr. for at få sagen behandlet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...