Aalborg

Jyden er fortsat stærk og sej

Nye ejere på Jyden i Aalborg, men traditionerne holdes stadig i hævd på Danmarks ældste producent af erhvervsbeklædning

AALBORG:Driftsassistent Henny Skølvad husker tydeligt, hvordan det engang var at arbejde på Jyden i Aalborg. - Vi var så mange, at vi spiste i to hold i kantinen, og når vi blev kaldt til et møde, var det med at komme først for at få en plads. Så det er trist, at vi er blevet så få, men sådan er det generelt. Vi kan ikke stoppe udviklingen, siger Henny Skølvad, der i begyndelsen af 1970’erne blev ansat som syerske på Jyden, som på det tidspunkt havde over 160 medarbejdere. I dag har Henny Skølvad 18 kolleger, der primært arbejder med salg og administration, mens hun selv er ansvarlig for en håndfuld syersker, der tager sig af modelsyning og produktion af mindre specialordrer. Resten af produktionen flyttede til Polen for 11 år siden, og senest er en fabrik i Vietnam også begyndt at sy arbejdstøj til Jydens kunder i Europa. Nyt ejerskab Men det er stadig de gode, gamle dyder som kvalitet og leveringssikkerhed, som Aalborg-virksomheden står for. Også efter at Jyden på sin 80 års fødselsdag 1. oktober i år skiftede ejer. Siden 1923 havde Christensen-familien siddet solidt i direktørstolen, indtil tredje generation - Jørgen Christensen - forleden overdrog nøglerne til Ole Sørensen. Han ejer 75 procent af aktiekapitalen i det nye selskab Jyden Erhvervsbeklædning A/S, mens direktøren i Nowaco, Preben Nielsen, har råderet over den resterende del. - Det er ikke sådan, at den skal bankes op over syv år og derefter sælges. Det er en gammel og spændende forretning, der har eksisteret i 80 år, og jeg tror, der er basis for at udvikle den, siger direktør Ole Sørensen, som de seneste 12 år har været partner i forsikringsmæglervirksomheden Willis. Kvalitet og levering Tidligere har han blandt andet arbejdet som salgschef i en konfektionsvirksomhed og kender derfor meget til branchen. - Vi vil holde fast i nogle af de traditioner, som har været med til at sikre, at Jyden eksisterer i dag, siger Ole Sørensen og peger på kvaliteten og nødvendigheden for en sikker levering. Fremover vil de nye ejere også satse på moderigtigt arbejdstøj til de primære kundegrupper, som er vaskerier samt pleje- og hospitalssektoren på det danske marked. Desuden ønsker de at sætte yderligere fokus på eksporten. I øjeblikket bliver en tredjedel af produkterne sendt til udlandet, hvor specielt Tyskland er det store marked med Volkswagen som en af de vigtigste kunder. Og planen er, at arbejdere i flere europæiske lande skal iklædes tøj fra Jyden. Stadig hyggeligt At tøjet ikke længere bliver syet i Aalborg, beklager Ole Sørensen, der dog ikke ser nogen anden udvej. For at kunne klare sig i den skærpede konkurrencesituation har det været nødvendigt at flytte produktionen til mindre løntunge områder. - Det hjælper ikke at være nostalgisk, selv om det selvfølgelig ville være mere rart, hvis vi producerede her i Danmark, siger direktøren. Én af de tilbageværende i produktionen, Harriet Johansen, ville også hellere have haft flere kolleger at dele arbejdsdagen med, men hun har efterhånden affundet sig med det. - Det er lidt skidt, men på den anden side har vi det stadig hyggeligt, og vi får snakket mere med hinanden, end vi gjorde dengang, siger Harriet Johansen, der har været på den nu 80-årige virksomhed siden 1979. Og står det til hende, skal hun være der mange år endnu.