Jysk betaler en halv million i bøde for tilbudssnyd

Det koster Jysk en halv million kroner, at slagtilbud på kædens madrasser vildleder kunderne. Jysk beklager.

Jysk betaler en halv million i bøde for tilbudssnyd

Når en butik reklamerer med et slagtilbud, så skal der være penge at spare. Ellers er det vildledning af forbrugerne.

Det har Jysk måttet sande, efter Forbrugerombudsmanden har givet møbel- og tekstilkæden en bøde på en halv million kroner for fusk med tilbud på boxmadrasser.

- En erhvervsdrivende må ikke i sine annoncer give indtryk af, at priserne er sat ned, hvis det ikke er tilfældet, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

- I denne sag har tilbudspriserne været gældende oftere end den angivne "normalpris". Det er klart vildledende, hvilket også giver sig udtryk i bødens størrelse, tilføjer han.

Forbrugerombudsmanden så nærmere på Jysks tilbudsaviser i andet halvår af 2011 og fandt ni boxmadrasser, der i op til halvdelen af perioden blev solgt til tilbudspris og markedsført som et slagtilbud.

Dermed har Boxmadrasserne været på tilbud så ofte - i nogle tilfælde i 12 ud af de undersøgte 21 uger - at man ifølge Forbrugerombudsmanden ikke kan regne med den anførte normalpris.

Sagen ærgrer Jysk.

- Vi er ærgerlige over det, fordi vi ikke har været ude på at gå over nogen grænser. Vi har fortolket reglerne på én måde, og Forbrugerombudsmanden ser anderledes på det.

- Det har han nu besluttet skal koste en bøde, og det har vi accepteret, siger kommunikationsdirektør i Jysk Jonas Schrøder.

Jysk var af den opfattelse, at der var tale om kombinationstilbud, fordi boxmadrasserne i en del af ugerne blev solgt sammen med ben eller meder.

Det var Forbrugerombudsmanden ikke enig i, men fandt, at der på grund af hyppige tilbudspriser var tale om ukorrekte normalpriser og dermed vildledende besparelser.

Det er ikke første gang, at Lars Larsens sengetøjslager er i søgelyset for sjusket omgang med tilbudspriser.

Senest i januar afslørede DR's forbrugermagasin Kontant, at Jysk også i år har været uærlige om tilbudspriserne.

I Jysk kunne man frem til 12. januar købe to andedunsdyner for 1699 kroner. Jysk reklamerede med, at man får to dyner for en dynes pris. Men tilbage i starten af december var prisen for en dyne kun 600 kroner.

Kunderne betalte altså 850 kroner per dyne på tilbud mod 600 kroner før jul.

Jysk beklager sagen.

- Det handler om, hvordan vi fortolker nogle retningslinjer, som faktisk er ret komplicerede. Det er menneskeligt at fejle.

- Kontant fandt to eksempler ud af de 14.000 tilbud, vi havde. Men selvfølgelig øver vi os hver dag på at være klare i vores kommunikation, siger Jonas Schrøder.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst