Jyske Bank er klar med egen tv-station

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Jyske Bank kan være rigtig godt tilfreds med 2006, siger direktør Anders Dam. Banken tjente mere end forventet og havde en rekordtilstrømning af kunder.

SILKEBORG:Jyske Bank har som den første virksomhed herhjemme lavet sin helt egen tv-station som led i en ny og offensiv mediestrategi. Det topmoderne tv-studie i Silkeborg med ti fuldtidsansatte journalister og teknikere har kostet et tocifret millionbeløb, og de penge er ifølge ordførende direktør Anders Dam givet godt ud. For tv-stationen nøjes ikke med at producere en ugentlig tv-avis til bankens godt 4.000 ansatte for at styrke den interne kommunikation. Den bruges også til at begrænse skaderne, når medierne kører kritiske historier om den store finanskoncern. - Da Berlingske Tidende og Børsen for nylig bragte nogle fejlagtige artikler om, at Jyske Bank skulle have fremhævet Danmark som skattely, lavede vi en tv-film om vores version af sagen. Den kunne vores medarbejdere så vise til kunderne, når de stillede spørgsmål ude i filialerne, så nu kan vi tale direkte til folk uden at blive censureret, siger Anders Dam, der selv fik ideen til tv-stationen. God reklame Som chef for landets tredjestørste bank glæder han sig over, at satsningen på tv også har givet pote i form af gratis reklame på TV 2 og DR. Jyske Banks nye tv-station er nemlig så godt udstyret, at man til hver en tid kan stille en af bankens eksperter op foran Jyske Banks logo og få vedkommende til at udtale sig om alt fra aktiekurser til rentestigninger – uden at tv-stationerne behøver at sende mandskab af sted til Silkeborg. - For fire-fem år siden begyndte de elektroniske medier at opprioritere finansstoffet. Og da ingen tv-stationer gad køre herover for at lave et indslag på et minut og tyve sekunder, vendte vi den om og tænkte, at så måtte vi gøre arbejdet for dem. Det har været en stor succes, og vi har fået en markant bedre eksponering på tv siden da, siger Anders Dam, der vurderer, at en optræden på TV 2 er mindst lige så meget værd som et dyrt købt reklameindslag på samme kanal. Ifølge bankdirektøren er tv-stationerne glade for ordningen, og han kan ikke se noget odiøst i, at hans foretagende indirekte har købt sig ind på sendefladen. - Vi producerer det selv, men det er stadig journalister udefra, der stiller spørgsmålene. Så vi stiller egentlig bare noget til rådighed, og så er det op til medierne, om de vil benytte det eller ej, siger Anders Dam og tilføjer: - Men det er klart, at det ikke er frit og uafhængigt, hvis vi selv laver et indslag og sender det ud. Der må andre tage stilling til, om de kan give det flere nuancer. Men hvis vi løj systematisk, ville vores troværdighed hurtigt falde, siger han. Betænkelig Ikke desto mindre er Inger Askehave, der forsker i virksomhedskommunikation på Aalborg Universitet, betænkelig ved storbankens voldsomme satsning på medieområdet. - Det er utrolig smart tænkt af Jyske Bank, når man ved, hvor svært det er at komme ud i pressen med sine holdninger. Men som modtager i den anden ende kan man godt blive lidt nervøs. For det bliver jo sværere og sværere at skelne imellem, hvad der er produceret af pressen, og hvad virksomhederne selv står bag, siger hun. De store vinder Som kommunikationseksperten ser det, har et firmaproduceret tv-indslag en helt anden effekt end den klassiske pressemeddelelse på grund af de levende billeders stærkere gennemslagskraft. - Jeg kan sagtens forestille mig, at det er noget, som vi kommer til at se meget mere til, fordi virksomhederne generelt er blevet bedre til at bruge de kanaler, som pressen traditionelt har haft eneret på. Faren er, at det bliver de virksomheder, der har råd til at lave tv i høj kvalitet, der får mest eksponering, mens de mindre er tvunget til at få deres budskaber igennem på traditionel vis, siger Inger Askehave, der er sikker på, at vi fremover vil se flere indslag, der er positive over for det, som virksomhederne gør. Den holdning deles af medieforsker Frands Mortensen fra Aarhus Universitet. - Man risikerer, at de præfabrikerede indslag ryger lige igennem hos de medier, der ikke har ressourcer nok til at sortere ordentligt. Mange steder er der kommet flere og flere deadlines, og dermed vil man være mere tilbøjelig til at tage noget, der er mere eller mindre færdigt, fordi man lige står og mangler noget til udsendelsen klokken 23, siger han og understreger, at medierne i flere år har ladet ukritiske historier passere gennem systemet. - For nogle år siden viste en undersøgelse, at mellem 200 og 250 af historierne i en almindelig udgave af Jyllands-Posten var baseret på pressemeddelelser. Så hvis man ser bort fra måden at gøre det på, er der egentlig ikke noget nyt i det her. Det nye er, at Jyske Bank er så åben omkring deres kommunikationsstrategi og offentligt fortæller, hvorfor de gør, som de gør.