Lokalpolitik

Ka'et betål' sej?

Hjørring-politiker mener, at Brønderslev-politiker ser sagen alt for snævert, når det gælder julekalenderen fra Vendsyssel.

16. december hævder Hildo Rasmussen (S) fra Fritids- og Kulturudvalget i Brønderslev, at TV2-julekalenderen ikke har givet Brønderslev valuta for de 75.000 kr., som kommunen spyttede i foretagendet. I mine øjne anskuer HR sagen alt for snævert. For det første er serien ikke slut endnu, og Voergaard og Sæby kan stadig nå at blive eksponeret yderligere. Men først og fremmest bør HR se mere overordnet på sagen. Da jeg for nogle år, som medlem af vores turismeudvalg, LET, foreslog byrådet at medvirke til en kraftig satsning på Stygge Krumpen-historien, som krumtap for en turismemæssig branding af vores område, var det med henblik på at synliggøre hele Vendsyssel som turismedestination. Altså tilrettelægge oplevelser i tråd med, hvad Väster Götaland tilbyder i forbindelse med Arn-historierne, New Zealand med Ringenes Herre og England/Frankrig med Da Vinci-mysterierne. Ideen var - og er fortsat - en historisk storfilm. Men for at gøde grunden for den, måtte vi først "omkring" en julekalender, som kunne cementere den brede offentligheds bevidsthed om Stygge Krumpen. Julekalenderen er det første store skridt, som kun blev realiseret p.g.a. et meget målrettet arbejde fra kommunal side. Hjørring har nok haft førertrøjen på, men samarbejdet med Brønderslev og Frederikshavn har været en forudsætning for at satsningen lykkedes. Og helt ærligt! Landsdelen bliver promoveret en halv time i den bedste sendetid 24 dage i træk - med over 1 mio. daglige seere. Hvor vil HR kunne opnå så kraftig en synlighed for 75.000 kr.? Nu venter alle udfordringerne med at følge op på eksponeringen. Her er det vigtigt at politikere, erhvervsliv, turistorganisationer etc. tager handsken op, trækker i arbejdstøjet og videreudvikler på de muligheder, der nu er skabt.Og i et bredt tværkommunalt samarbejde når vi forholdsvist meget længere, end hvis vi blot prøver at løse udfordringerne hver for sig. Så på med vanten, Hildo, og kom ind i kampen!