EMNER

Kæmp for Vendsyssel

Jeg kunne læse i NORDJYSKE den 28. april, at Vendsyssel er på taberkurs med en dumpekarakter på 5,4 (ikke bestået) i vækstkarakter. Der er kun Bornholm, der er dårligere.

Det er der jo ikke noget at sige til, for hvilken virksomhed ønsker at nedsætte sig i et område, der mange timer om året er afskåret fra det øvrige Danmark. Jeg kender flere håndværksmestre, der er meget trætte af at have firmavogne med mandskab holdende på motorvejen både nord og syd for tunnelen hver morgen og aften samt på alle de øvrige tidspunkter, når der er sket uheld omkring tunnelen. Medarbejderne skal jo have løn, selvom de ikke er produktive. Og hvem skal betale? Efter fem dages mere eller mindre kaos har der de seneste to dage være flere uheld som har giver lange køer. Ingen virksomheder kan leve med at bruge så megen spildtid på at passere Limfjorden med varer.Ingen kan leve med at medarbejderne ikke kan komme frem i tide Hvad med ambulancer, brandbiler osv. Som ikke kan komme frem på grund af bilkøer? Det gælder også Vesterbro i Aalborg, hvor der næsten alle dage er kø fra morgen til aften - og det bliver helt sikkert være, når den tåbelige beslutning om at lave Nyhavnsgade om til to spor er gennemført. Der er brugt og bruges stadig megen kraft på at få en positiv udvikling i Vendsyssel, men hvad hjælper det, når SF’s rådmand Henrik Thomsen af ideologiske grunde prøver at begrænse bilismens muligheder i og omkring Aalborg. Og sandelig ikke om han i onsdagens avis udtaler, at staten bør bruge trafikpengene i København i stedet for i Nordjylland. På den baggrund tror jeg, det vil være svært for de nordjyske folketingspolitikere at få penge til en tredje Limfjordsforbindelse, når de lokale venstrefløjspolitikere foreslår at pengene bør investeres i Københavnsområdet. Her gik jeg i min naivitet og troede, at vi lokale politikeres første prioritet var at sikre en god udvikling i vores lokale områder. Jeg synes, den tragiske ulykke i sidste uge samt alle de øvrige uheld næsten hver uge viser, at en tredje Limfjordsforbindelse ikke kan laves hurtigt nok. For om man vil det eller ej, så bliver der en større og større trafik både med gods, personer, forhåbentlig mange turister osv. Vi befinder os jo ikke i starten af 50’erne, hvor det kun var rige folk, der kørte på landevejene, mens resten befandt sig på landet og kun kom til byen et par gange om året. Samfundet har ændret sig og det må SF og andre modstandere af en tredje Limfjordsforbindelse forholde sig til om de vil det eller ej. Vi kan jo ikke fragte brændstof, byggematerialer, fødevarer osv. med bus, selvom SF nok helst så det i deres lille paradis af blomsterromantik. Jeg vil gerne for en gangs skyld rose Orla Hav for hans mening omkring behovet for en ny Limfjordsforbindelse. Han kan også se, hvad der skal til, for at der sker en udvikling i Nordjylland, som i det øvrige Danmark.