Kærlighed ved første gearskift

Gustav Andersen pusler om sin engelske sportsvogn, der kun luftes om sommeren

SÆBY:Der var engang, da man kunne lave reklamer med følelse. Læs bare her: ”Dens køreegenskaber er i enhver henseende forbilledlige, og det er en drøm at styre den. Selv det mindste vink - et fingerlet tryk på rattet af en slank pigehånd - får den til at føje sig i kurverne.” Jamen, det er da smukt og sunsuelt. Og er der så noget at sige til, at sæbynitten Gustav Andersen hele sit liv har drømt om at få en et eksemplar af den engelske sportsvogn MG? Forkærlighed Reklameteksten for den smarte bil er fra 1964 - samme år blev den sportsvogn, som Gustav Andersen i en forholdsvis sen alder blev ejer af, produceret. - Da jeg var helt ung, havde min far en engelsk bil. En Hillman. Den kørte jeg rundt i. Køreegenskaberne var bare helt perfekte, og lyset var meget bedre end i andre biler. Siden har jeg haft en forkærlighed for engelske køretøjer, forklarer Gustav Andersen. En bil med sjæl Så langt han kan huske tilbage, har han drømt om at eje en MG. Og hvem kan ikke forelske sig i modellens smukke, tidløse linier? - På job har jeg altid kørt kranbil, så jeg ville gerne have en lille, smart sportsvogn til fritiden, siger Gustav. For 15 år siden gik drømmen i opfyldelse. Han købte en MGB hos en bilforhandler i Støvring, og der var kærlighed ved første gearskift. - Jamen, der er bare så dejlig at køre. Den ligger fantastisk på vejen, og man får masser af opmærksomhed, når man kommer kørende. Det gør jo heller ikke noget, siger Gustav med smil. Han har et vist kendskab til bilens historie. Den har blandt andre været ejet af Hotel Jutlandias tidligere ejerpar. Gustrav synes, at en bil med historie har mere sjæl end nutidends robot-producerede fartmaskiner. - Desuden er melanikken meget mere robust. En MG holder længere og er lettere at reparere end moderne biler. Det er virkelig kram, fortæller Gustav, der selv går og skruer i garagen hjemme på Pilevej. Hele vinteren er bilen pakket godt ind i bløde tæpper - undtagen altså når avisen kommer på besøg og gerne vil fotografere. Søndagskørsel Og bilen starter uden problemer, selvom den har været pakket ned i adskillige måneder. Motorlyden er dyb og klangfuld og må kunne få enhver Toyota til at totakte af misundelse. I foråret kommer MGBen for alvor frem i lyset, men at kilometertælleren efter 40 år kun står på 90.000 signalerer, at den smukke bil kun bruges til søndagskørsel. - Så damper vi ud under solen uden kaleche. Det er skønt. Man kan høre fuglene kvidre og dufte markerne, siger Gustav med et lettere forelsket blik i øjnene. Ved sin side i lædersædet har han sin hustru Lillian, der også har tabt sit hjerte til sportsvognen. - Ja, den er godt nok dejlig. Slet ikke som en moderne bil. Men dejlig på sin egen engelske måde. Jeg kører den også, når jeg får lov. Det vækker opsigt, når vi kommer kørende. Folk tænker: Sikke et par gamle narre, griber Lillian, der vistnok godt kan lide at drille lidt. For eksempel mener hun, at MGB står for Meget Gammel Bil, hvilket Gustav dog tager i stiv arm. Ikke et fart-monster En MGB signalerer umiddelbart masser af hestekræfter. Men de smækre linier bedrager. Under motorhjelmen ligger en 1,8 liters motor med fire cylindre og 100 hestekræfter. Bundsolid, men ikke nogen sprinter. Men det betyder heller ikke noget. - Jeg har ikke købt bilen for at køre stærkt. 80 km/t er fint, for jeg nænner næsten ikke at presse den mere. Den skulle jo helst ikke gå i strykker. Det er mere følelsen af frihed, der trækker. Der er ikke noget som at køre ud i Vendsyssel en varm sommersøndag med kalachen ned , siger Gustav. Sneen kniker under skoene. Der er udsigt til 2-3 måneder med vintervejr. Men når man ser solen spejle sig i MGens røde lak, så føles foråret pluselig så nær.