Fødevarer

Kaffeagenterne kommer

Ung eksilaalborgenser vil lade italiensk gourmetkaffe skylle indover Nordjylland

NORDJYLLAND:De Javabrune øjne er koncentrerede og et stille underfundigt smil spiller henover hans læber, da espressoen ankommer. Han afbryder sig selv midt i en sætning, og ser ned i miniaturekoppen med meget rynket pande. - Det tyder ikke godt, mumler han, samtidig med at langfingeren dykker ned midt i koppen og kommer op igen med lunken, mørkebrun væske på sig. Det var ikke lige det, den 28-årige kaffeagent og eksilaalborgenser Christian Vang Larsen havde ventet. Han havde glædet sig til en kraftigtsmagende, varm kop espresso, men fik en halvkold kop der manglede sjæl og styrke. - Det er faktisk trist, for kaffebønnen er virkelig god i sig selv. Espressoen er bare ikke blevet brygget rigtigt, siger han og begynder at tale om gennemløbningstid, vandtemperatur og crema med en sanselighed, der oser af erfaring. Men faktisk er den unge kaffeagent helt nystartet, og har kun stået i spidsen for firmaet Bøgh og Larsen Kaffecompagni ApS i et lille års tid. På trods af det har compagniet allerede omkring 160 danske kunder og arbejder hårdt på at komme ind på det nordjyske marked, først og fremmest fordi Christian Vang Larsen og hans partnere kokken Toke Bøgh og Thomas Raaber mener, at den kaffe nordjyderne drikker i dag ikke er god nok. - Den kaffe, vi normalt kører i os, er af en lav kvalitet. Og det er synd, for kaffebønnen har været på en utrolig lang rejse for vores skyld. Så skal vi også behandle råvaren med respekt, siger han og tilføjer, at der rundt omkring i café- og restaurationsbranchen stadig er for mange ansatte, der ikke kender ret meget til den kaffe, de serverer og derfor ikke brygger den rigtigt. - På en restaurant kan tjenerne fortælle en masse om, hvor vinen og artiskokkerne kommer fra. De kan fortælle, hvordan cognacen er blevet til, og om hvordan cigaren er rullet, men det er sjældent, de ved noget om kaffen og det på trods af, at det perfekte måltid altid ender med en kop kaffe, siger han. Af nordjysk købmandsfamilie Christian Vang Larsen er selv uddannet markedsøkonom og af gammel aalborgensisk købmandsfamilie. Hans bedstefar og far har stået for Vang Larsen herreekviperingsbutikker over hele Nordjylland, og han selv startede den lille kaffeagentvirksomhed Bøgh og Larsen i juni sidste år. Det hele begyndte med, at han og vennerne tog til en fødevaremesse i Rimini i Norditalien for at finde en lækker og enestående kaffe, og det endte med, at de fik solgt sig selv så godt til kaffefirmaet Pascucci, at de fik lov til at fungere som kaffens agenter i Danmark. Det betyder, at de nu står for al dansk import af både Pascucci-espresso, filterkaffe, chokolade, rørsukker, latte, glas, kopper og espressomaskiner, og at Pascucci-familien holder øje med, at Christian og vennerne gør det ordenligt. De tre unge mænd blev - for at understrege det - bedt som at komme forbi Pascuccifamiliens residens, der ligger på toppen af et bjerg i Rimini, så ejeren af familiefirmaet kunne se dem an og spise en god middag sammen med dem, inden han indgik et samarbejde. Og italienerne fulgte også med danskernne på fødevaremesse i Bellacenteret, hvor de havde deres egen stand med hvide lædermøbler, masser af stål og glas. Det ligger også i Pascuccikonceptet, at kunderne skal tilbydes kurser i korrekt kaffebrygning. Derfor har Bøgh Larsen hyret deres "egen" jyske kaffemester til at undervise restauratørerne og tjenerne i, hvordan man håndterer Pascucci-kaffebønnerne korrekt. For det er noget af det, Pascucci går meget op i: At man behandler råvarerne med respekt. Nordjyderne mangler Og åbenbart kan kunderne lide det, de får. I hvert fald er ordet blevet spredt, og blandt kunderne på listen har Bøgh og Larsen blandt andet Odenses største café Café Kræz, Hotel Plaza i København, Restaurant Seafood på Marselisborg Havn i Århus og Café Ziggy, der ligger lige overfor en af Århus' store biografer Palads. Men i Nordjylland har de endnu ingen kunder. - Du må ikke spørge mig om hvorfor. På fødevaremessen havde vi håbet på, at nordjyderne kom til os, men det gjorde de ikke, og lige nu står vi og mangler en referencekunde heroppe, siger Christian Vang Larsen og tilføjer, at mange restauratører i forvejen er bundet af treårskontrakter med andre kaffefirmaer, som de ikke sådan uden videre kan bryde. Og det med referencen er meget vigtig, siger han. Det er nemlig meget lettere at få nye kunder, når man kan sige, at den og den café i Aalborg er kunde ved én i forvejen. Og det kan de ikke lige nu. På trods af det, har de en strategi. Badebyerne er nogle af de steder, de har planer om at gå til som det første næste forår, og indtil videre har de delt espressoprøver og visitkort ud et par steder i Aalborg, dog uden det har ført til noget gennembrud. Som det sidste nye har Kaffebaren på Algade, der ikke i forvejen er bundet op af nogle kontrakter, sagt ja tak til at få en håndfuld prøver af deres italienske familiekaffe. Og så kan Christian Larsen og hans sælger ikke andet end at håbe på, at de derigennem måske får lov til at " lære nordjyderne at drikke kvalitetskaffe." For det er ifølge Christian Vang det, det hele går ud på.