Kammermusik under optimale rammer

Kirin Winds.
Musik 1. februar 2011 05:00

Det var den gode opstilling, der var linet op på Kunsten, den hvor musikerne sad placeret på langsiden af salen med publikum i en halvkreds rundt omkring: de optimale rammer for kammermusik på Kunsten. Ensemblet var Kirin Winds, en klassisk blæserkvintet med ganske unge musikere fra Sønderjyllands Symfoniorkester, og hver især var de fremragende solister og som ensemble fint sammenspillet. Dertil kom et fint varieret program, som gav dem lejlighed til at vise forskellige facetter af deres musikalitet. Den første smagsprøve var Malcolm Arnolds kendte Shanties for blæserkvintet, tre herlige små satser over engelske folke- og sømandsviser, tilsat en god portion engelsk lune. Ensemblet musicerede med sprudlende energi og demonstrerede her en fornem evne til at omstille sig musikkens hyppige karakterskift. Maurice Ravels "Tombeau de Coupoerin" hørte vi i torsdags i komponistens egen symfoniske udsættelse, og her var det den danske komponist Hans Abrahamsen, der havde arrangeret Ravels klaversats for blæserne. Det blev ikke den samme fine oplevelse som i torsdags, fremførelsen manglede variation, både i det dynamiske og ensembleklangen. Det kan skyldes, at værket endnu ikke er øvet helt på plads, eller måske at arrangement i sig selv savnede variation i den indbyrdes stemmemæssige fordeling. Bedre styr var der på Luciano Berios "Opus Number Zoo", fire små musikalske fabler med vidunderlige karaktertegninger og indlagte replikker, som musikerne på skift tog sig af. Om aftenens sidste værk, Beethovens opus 4, fortalte hornisten Jeppe Rasmussen, at det oprindeligt var komponeret for blæseroktet og derefter omarbejdet for strygekvintet. Siden har fagottisten og arrangøren Mordechais Rechtman arrangeret værket for den klassiske blæserkvintet. Her fik vi Kirin-ensemblet at høre fra dets bedste side med et fornemt afstemt ensemblespil og dynamisk afbalanceret. Hver eneste detalje var omhyggeligt vendt og drejet og derefter nørklet på plads i helheden, inden ensembleklangen fik den sidste afpudsning. Resultatet blev aldeles charmerende, og Beethovens musik skinnede som et reneste lys i Rechtmans eminente arrangement. Det lille ekstranummer i form af et ragtime-arrangement føjede ikke nye aspekter til, men bekræftede helhedsindtrykket af ensemblet: fem musikere der musicerer med masser af energi, musikalitet, humor og fornemmelse for sammenspillets svære kunst. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk Kirin Winds: Arnold, Ravel, Berio, Beethoven Aalborg Kammermusikforening Kunsten Søndag aften.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...