Gymnasiale uddannelser

Kamp om de studerende

Det glæder Martin Rovs Hansen, centerleder for Studievalg Nordjylland, at næsten hver tredje gymnasieelev i år deltager i brobygningsforløbet. Arkivfoto: Per Kolind

Det glæder Martin Rovs Hansen, centerleder for Studievalg Nordjylland, at næsten hver tredje gymnasieelev i år deltager i brobygningsforløbet. Arkivfoto: Per Kolind

NORDJYLLAND:30 procent af alle elever på gymnasiale uddannelser i Nordjylland tager i de næste to uger på det såkaldte brobygningsforløb. Her slår Aalborg Universitet og andre uddannelser dørene op, så gymnasieeleverne kan følge undervisningen i to-tre dage. Sidste år deltog omkring 500 elever. I år har over 900 skrevet sig op. Det vækker glæde hos arrangøren, Studievalg Nordjylland, hvor man oplever, at uddannelsesstederne er mere ivrige for at tiltrække nye studerende. - Det er blevet big business for dem. Med faldende optag på mange uddannelser skal de jo ud og have fat i deres markedsandel, så de har været meget imødekomnende, fortæller Martin Rovs Hansen, centerleder for Studievalg Nordjylland. Brobygningsforløbet har også den fordel, at man via arrangementet ofte sorterer dem fra, der alligevel ville droppe ud. - De elever, der deltager, får jo en utrolig god fornemmelse for, hvad det vil sige at læse på eksempelvis universitetet. De oplever det både på eget hoved og krop. Derfor er der nogen, som allerede i brobygningsforløbet finder ud af, at det måske alligevel ikke er dem, fortæller Martin Rovs Hansen. Fraværs-regler Det store antal deltagere - 900 elever - skal endda ses i forhold til, at mange forøger deres fraværsprocent i de dage, de forsømmer undervisningen. Næsten alle nordjyske gymnasier noterer nemlig eleverne for fravær. - Det er drønærgerligt. Formålet er jo at forberede dem på videregående uddannelser, så det er jo yderst relevant for deres fremtid. Man burde ændre i reglerne, siger Martin Rovs Hansen. Han erkender, at gymnasierne ikke kan gøre noget på regionalt plan, fordi de udelukkende handler ud fra gymnasiereformen, når de noterer eleverne på brobygning for fravær. Derfor håber han, at man vil tage problemet op på landsplan.