Kampagne skal vende økologisk nedtur

Forbrugerforhold 21. oktober 2002 08:00

København, fredag /ritzau/ Grafik er udsendt ----------------------- En storstilet indsats fra Fødevareministeriet skal være med til at få både danske og europæiske forbrugere til igen at sætte tænderne i økologiske varer fra Danmark. Indsatsen falder på et tørt sted for de økologiske producenter, der i de sidste år har oplevet et jævnt fald i salget af varer med det røde Ø-mærke. Fødevareministeriet er i øjeblikket i gang med flere forskellige tiltag, blandt andet en reklamekampagne, og den udstrakte hånd fra det offentlige bliver glædeligt modtaget af formanden for Økologisk Landsforening, Knud Erik Sørensen. Han ser positivt på den kampagne, der skal fortælle, hvad der ligger bag de økologiske varer. - Det er et godt tiltag, og vi tror især på en effekt hvis kampagnen kan efterlade det indtryk hos forbrugerne, at økologiske varer er sundere. For selv om flere undersøgelser viser, at økologiske produkter er sundere, må vi ikke reklamere med det ifølge loven, siger Knud Erik Sørensen. Fødevareminister Mariann Fischer Boel (V) har netop sat fem mio. kr. af til reklamekampagnen, der skal øge danskernes kendskab til de økologiske varer. Ministeren forestiller sig, at kampagnen skal fortælle danskerne om de gevinster, man får ved at købe økologiske varer. - Ø-mærket kendes af mange, men folk ved ikke nok om, hvad der ligger i den økologiske produktionsform. Et øget kendskab til produktionsformen vil efter min mening være med til at sikre, at forbrugerne også på længere sigt køber økologisk, forklarer fødevareministeren, der har sendt reklamekampagnen ud i EU-licitation. Den økologiske fødevarebranche har de seneste år haft problemer med at udvikle nye og spændende produkter, og derfor er der øremærket 10 mio. kr. ekstra til at udvikle nye produkter, der kan få danskerne til at købe økologisk igen. Og selv om der er en produktudvikling i gang, erkender Knud Erik Sørensen, at forbrugerne ikke længere fylder indkøbsvognen op med økologiske varer, blot fordi det er nyt og spændende. - Vi sælger ikke længere varer på, at det bare er økologisk. Der bliver produktudviklet nu, men vi er også nødt til at spørge os selv om, i hvilken retning vi skal. Er det færdigretter vi skal til at lave, spørger Knud Erik Sørensen, der dog er sikker på, at netop dette produkt vil møde stor modstand fra økologiske landmænd. - Men intet er helligt. Hvis man kan stå inde for det man laver, og måden det er fremstillet på, så lad os snakke om det, siger Knud Erik Sørensen. Ud over kampagnen og produktudviklingen vil der også blive arbejdet på at fremme anvendelsen af EU's økologilogo, og samtidig er der bevilget fem mio. kr. til at fremme salget på udenlandske markeder som eksempelvis Sverige, England og USA. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...