Kaotisk bilsalg i Norge

En VW Passat 2,0 TDI falder med over 20.000 kr.på det norske marked, som følge af en afgiftsomlægning.

En VW Passat 2,0 TDI falder med over 20.000 kr.på det norske marked, som følge af en afgiftsomlægning.

Et nyt lovforslag om afgiftsomlægning har skabt kaos før lukketid hos mange norske bilforhandlere. Nogle bilmodeller stiger flere hundredetusinde kroner i pris 1. januar, mens andre modeller falder markant. Blandt eksemplerne på himmelstormerne er Mitsubishi Lancer Evo, der stiger med 150 000 kroner i registreringsafgift fra nytår. Det har ført til kundestorm i butikken. - Mitsubishi Lancer Evo IX er en bil vi ikke plejer at have stort salg af. Vi sælger 15-20 om året. Men forrige uge tog det fart, siger den norske Mitsubishi-direktør, Bernt G. Jessen, der til avisen Verdens Gang fortæller, at man kun har en bil tilbage på lagret. Det er den foreslåede afgiftsstigning på 49 procent for biler med mere end 190 hestekræfter, og bilens høje CO2-udslip på 251 gram per kilometer, som vil give den høje afgift. Afgiften på motorstørrelse, skal byttes ud med afgift på CO2-udslip, hvis det norske finanslovsforslag bliver vedtaget. En kunde, som for eksempel får leveret en VW Passat Variant med to-liters dieselmotor nytårsaften, vil finde den samme bil i butikken 22.702 kroner billigere, når raketterne ligger og flyder dagen efter. Afgiftsændringerne fører nemlig blandt andet til, at familiebiler med dieselmotor falder i pris, Mange ønsker nu, at få udsat leveringen af bilen til efter 1. januar, så de kan nyde godt af de lavere afgifter. Men det nytter ikke at banke i bordet med forbrugerloven. Har man allerede indgået en bindende aftale, kan en afgiftsændring ikke ændre på det, lyder det fra det norske Forbrugerråd. Hos Ford er der dog mulighed for at vente med at indregistrere vognen til 1.januar og Peugeot har allerede sat prisen på en 207 ned til det nye niveau.