Kapitalistisk fonetik

"Lært"

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Fra Det danske Akademi, hvor Jørn Lund, siddende ved bordenden, var sekretær i 13 år.

I 2008 kom første bind af professor Jørn Lund erindringer. "Hørt" kaldte han dem. Nu følger så bind 2, "Lært", der spænder over tidsrummet fra 1960 til 1990. Det er omskiftelsernes år, der begynder med familiens flytning fra Grenå til Lyngby, på den private bane fulgt op af forelskelse, giftermål og familieforøgelse og uddannelse i dansk sprog på Københavns Universitet i 1968 og den beundringsværdige karriere med højdepunkter som professoratet på Danmarks Lærerhøjskole, chefredaktørposten på Den store danske Encyklopædi, medlemskab af Dansk Sprognævn og af Det danske Akademi. I sig selv en imponerende tour de force - og spændende nok at følge. Men mere spændende er Jørn Lunds indstilling til tidens uddannelsesmæssige forhold, ofte anskuet med en stilfærdig humor i anekdotisk form som nu i forbindelse med kønsrolledebatten. Jørn Lund skal efter et lærermøde på danskinstituttet med elevatoren sammen med en kvindelig kollega: "Jeg åbnede elevatordøren for hende for selv at følge efter, men som kvittering for min hjælpsomhed fik jeg et surt fjæs og udbruddet: "kønsfascist!"" Festlige er hans beretninger om undervisningen på universitetet: Han skulle undervise i grammatik, som ikke helt kunne "tilfredsstille de revolutionære studerendes forestillinger om, hvad der skulle til for at underminere det kapitalistiske samfund." Men generelt var klimaet på Instituttet for nordisk filologi dårligt og stærkt politiseret. Som professor på Danmarks Lærerhøjskole oplevede han på klos hold den kamp, der i disse år udkæmpede også på seminarierne mellem de pædagogiske generalister og fagfagene: fagfolkene var fagidioter - så hellere uspecificerede idioter var tilsyneladende holdningen hos de studerende i rådene. Jørn Lund mener, at Lærerhøjskolen, der blev til Danmarks Pædagogiske Universitet, diskvalificerede sig i forhold til skolens behov for efteruddannelse. Lærere skal opgraderes, men pædagogerne førte krig mod de faglige fag og prioriterede mærkesagspædagogiske aktiviteter for faglige: "Hellere "piger og fysik" end kurser i elementarpartikler. De naturvidenskabelige institutter blev udsultet, ja nedlagt, de faglige humanistiske institutter led integrationsdøden, og Danmarks Lærerhøjskole savnede efterhånden en ansvarlig ledelse." Fagene skulle legitimere sig. Efter en fonetiktime på universitetet henvender en universitetsstuderende sig til Jørn Lund: "Hvordan kan vi forsvare, at vi arbejder med grammatik og fonetik? Det gavner ikke arbejdernes kamp mod kapitalen." Jørn Lund er humanisten. Han holder af litteraturen og tilkendegiver modvilje mod de skematiske modelgennemgange, der hærgede undervisningen. Man bandt butterfly og meget mere: "Mon ikke vi med litteraturundervisningen skal satse mere på at bane vejen for kunstneriske oplevelser - selv om de normalt ikke kan finde sted i timerne?", konkluderer han tørt. Blandt de mennesker, han har mødt, fremhæver han bl.a. mødet med Ole Albæk og hans familie. "Lært" er en vigtig bog! Den er velskrevet, og den sætter velargumenteret ind på de svage punkter i dansk uddannelsespolitik i perioden og mod tidens modefænomener. Jerns Henneberg kultur@nordjyske.dk Jørn Lund: "Lært" 176 sider, 175 kr. Gyldendal. Udkommer i dag.