Danmark

Kaptajn fik kramper så fly måtte nødlande

Under hjemtransporten af de danske Afghanistan-soldater fik en flykaptajn kramper, og flyet måtte nødlande.

Kaptajn fik kramper så fly måtte nødlande

Det var et voldsomt epileptisk anfald hos flykaptajnen, der tvang en snarrådig styrmand til at lande et fly fra Danish Air Transport ned i Turkmenistan i september.

Kramperne var så voldsomme, at kaptajnen slog hovedet ind i cockpittets paneler og faldt blødende og bevidstløs sammen. Det fremgår af en rapport fra Haverikommissionen, som er blevet offentliggjort torsdag, skriver politiken.dk.

Ifølge Haverikommissionen er denne type anfald "specielt kritisk for flyvesikkerheden".

- Anfaldet kommer uden forudgående varsel, og flyvebesætningsmedlemmet under krampeanfaldet kan udføre ukontrollerede bevægelser med stor kraft, konkluderer havariefterforskerne.

Ud over kaptajnen kom ingen til skade under dramaet, der skete i fuld flyvehøjde. Flyet var det ene af selskabets to MD-83 fly. Danish Air Transport er et lille dansk flyselskab, som har kontrakten på forsvarets flyvninger frem og tilbage til Kabul i Afghanistan.

Flyet havde 90 passagerer og en besætning på 5 og var nået op i sin fulde flyvehøjde, da kaptajnen efter aftale lænede sig tilbage for at lukke øjnene et øjeblik klokken 7.15 Kabul-tid.

Derfor var han heller ikke flyvende pilot, da han pludselig gik i krampe.

- Uden forudgående varsel fik kaptajnen voldsomme kramper. Hans krop var spændt bagover i en bue, og fødderne blev med stor kraft sparket ned i gulvet gentagne gange, skriver Havarikommissionen i rapporten.

Det resulterede i, at kaptajnen slog hovedet bagud ind i cockpittets paneler og derefter sank sammen.

Efter krampeanfaldet var kaptajnen svært konfus og kunne ikke huske sit eget navn. Kabinechefen kunne derfor ikke trænge igennem til kaptajnen. Styrmanden bad derfor kabinechefen om at bakse kaptajnen ud af cockpittet, så han ikke forsøgte at overtage flyet.

Kaptajnen forsøgte derefter at bryde ind i cockpittet, men blev overtalt til at holde sig fra instrumenterne. Først derefter kunne styrmanden lande flyet sikkert.

/ritzau/