Karaktererne stiger i 9. klasse

Skolevæsen 28. december 2007 05:00

KØBENHAVN: Eleverne i 9.- og 10.-klasse gav ved eksamensbordene i sommer karaktererne et ordentligt nøk opad. En ny statistisk fra Undervisningsministeriet viser, at eleverne klarede sig markant bedre ved årets afgangsprøver end årgangen før. I gennemsnit fik de knap 60.000 9. klasseelever 8,1 i skriftlig fremstilling i dansk, og det er 0,5 mere end året før. I fremmedsprog er karakteren også gået cirka 0,5 op, ligesom eleverne samlet set fik pænere karakterer i matematik. Undervisningsminister Bertel Haarder (V) håber og tror, at stigningen er udtryk for, at de danske elever er blevet dygtigere. - Vi har jo gjort meget for at hæve det faglige niveau med ekstra timer i centrale fag som dansk og matematik samt et øget fokus på den enkelte elevs udvikling. Men først og fremmest er det lærernes fortjeneste, hvis der har været så stor fremgang, som tallene antyder, siger Bertel Haarder. 9. klasserne aflagde i skoleåret 2006/2007 prøver i fem bundne fag, og de klarede sig bedst i mundtlig dansk og mundtlig engelsk. Her fik flest elever en karakter over 9, mens eleverne klarede sig dårligst i fysik/kemi, hvor der blev givet flest karakterer under 6. Faget var før frivilligt, men er nu obligatorisk eksamensfag. Det har dog ikke haft nogen indflydelse på den gennemsnitlige karakter, der blev givet til afgangsprøven. Men det er det fag, hvor flest, nemlig 12,2 procent, får en karakter under seks. - Faget har ry for at være svært, og derfor er der mange, der opgiver på forhånd. Nogle har dårlige erindringer om fysik fra skolen og fravælger det både i gymnasiet og på seminariet, og så er der endnu færre, der bliver uddannet i det. Vi har derfor været inde i en ond cirkel, som findes totalt magen til i Norge og til dels i Sverige, siger Bertel Haarder, der samtidig er i færd med at angribe den onde cirkel. Sammen med dekanen på det naturvidenskabelige fakultet på Københavns Universitet, Nils Overgaard Andersen, drøfter Haarder muligheden for at indføre et ¿science-fag¿. - Altså et mere bredt naturvidenskabeligt fag på både seminarier og folkeskoler. Det skal gøres meget omhyggeligt og ikke trækkes ned over hovedet på nogen. Men der, hvor der er dygtige lærere, som gerne vil prøve det, råder Niels O. Andersen til, at de får lov, fortæller Bertel Haarder om et muligt fremtidsperspektiv for de naturvidenskabelige fag. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...