Mejerier

Katastrofalt at miste storkunde

Naturmælk har prøvet at være i Hirtshals Mejeris sko

AALBORG:- Det kan være katastrofalt at miste en stor kunde, men det er nu engang risikoen, når man lægger meget af sin produktion et enkelt sted. Sådan siger direktør Leif Friis Jørgensen fra mejeriet Naturmælk i Tinglev. I 1999 stod mejeriet i samme situation, som Hirtshals Mejeri nu også snart står i, nemlig at miste en overordentlig væsentlig kunde: - Vi havde en tæt samhandel med Coop Danmark, eller FDB, som det hed dengang, men så opsagde de kontrakten. Opsigelsen fulgte reglerne, så det var der ikke noget at sige til for vores vedkommende. FDB havde bare fået et bedre tilbud, forklarer Leif Friis Jørgensen. Det bedre tilbud kom netop fra MD Foods, der nu hedder Arla Foods, så situationen kan sagtens sammenlignes med Dansk Supermarkeds opsigelse af kontrakten med Hirtshals Mejeri. Leif Friis Jørgensen ønsker ikke at kommentere den aktuelle sag, men i sin tid var det ikke harme, der prægede hans reaktion over FDBs opsigelse: - Min personlige holdning er den, at hvis man vinder noget, er der også mulighed for at tabe noget. Siden er det lykkedes Naturmælk at komme nogenlunde på fode igen: - Vi jubler ikke ligefrem, men det går bedre. Vi har haft mange kunder siden dengang, og vi handler i øvrigt stadig med Coop Danmark. For at få det hele til at hænge sammen, må man have en meget stram omkostningsstyring, det er nyttigt med en bred vifte af kunder, og man må hele tiden være konkurrencedygtig. Kan man ikke være det på prisen, så må man være det på kvaliteten eller på andre punkter, fastslår Leif Friis Jørgensen. Han vil ikke ligefrem beskrive Arla Foods som et monopolforetagende: - Men de fylder meget, og de gør det ikke nemt for andre at drive mejerivirksomhed i Danmark. Jeg synes ellers, at det måtte være rart for kunderne med mere bredde i køledisken. Det er efterhånden sådan, at der i et supermarked er repræsenteret flere leverandører af kattemad end af mælkeprodukter.