Godthåb

katastrofen hans hedtoft

Skibet. Bygget som kombineret fragtskib og passagerskib til vintersejlads Danmark-Grønland. Højeste isklasse med dobbeltbund, syv vandtætte rum og 100 procent forstærkning flere steder inkl. stævn. Betragtet som synkefri. Længde: 88 m. Bredde: 14 m. Dybgang: 5,5 m. Vægt: 2800 ton. Tre redningsbåde af letmetal hver til 35 personer, fire 12-personers gummibåde, en motorjolle. Alle med automatiske radiosendere. Kun en redningskrans blev fundet efter forliset. Ofrene. I alt 95, heraf alle 55 passagerer og hele besætningen på 40 medlemmer med kaptajn Poul Ludvig Rasmussens i spidsen. I alt seks børn, 19 kvinder og 70 mænd. Passagererne talte bl.a. det grønlandske folketingsmedlem Augo Lynge, der inden bygningen af Hans Hedtoft havde advaret kraftigt mod vintersejlads på Grønland. Rekordsejladsen. Afgang København 7. januar 1959, ankomst Julianehåb 14. januar. Det er ny rekord på ruten. Godthåb 17. januar. Holsteinsborg 22. januar. Sukkertoppen 24. januar. Julianehåb afgang mod København 29. januar kl. 21.15. Det var sidste gang, nogen så skibet. Faren. Farvandene omkring Kap Farvel er i januar og februar fyldt med storis og isbjerge, som på netop det tidspunkt runder sydspidsen på Grønland. Desuden sner det ofte med kraftig blæst og høj sø. “Et forlis i en storm ved Kap Farvel er der ingen, der overlever.” Udtalt af Otto Andreas Møller, skibsfører, Den Kongelige Grønlandske Handel, 1950’erne. Mandag udkommer bogen ”Skibet der forsvandt” af Lars Halskov og Morten Halskov. Faktakilder: Bøgerne “Skibet der forsvandt”, 2009, “I de bedste hænder”, 2002, “Hans Hedtoft”, 1996, hjemmesiden hanshedtoft.dk.