EMNER

Kbh 7:01 -Aalborg 8:58

Futoristiske højhastighedstog mellem landsdelene ville fremme miljøet og danskernes mobilitet

Danmark er for lille til indenrigsflyvninger. Energiprofessor Henrik Carlsen kan i hvert fald godt se det tåbelige i at løfte en togstamme med vinger op i fire kilometers højde... og derefter ned igen. Set på en globus, er København og Aalborg trods alt tæt på at være en og samme prik. I stedet burde Danmark satse på højhastighedstog, mener professoren. Ikke som det svenske, der blot lever op til den officielle definition ved at køre over 200 km/t, men som den nye generation af højteknologiske tog med tophastigheder på mere end 300 km/t: Nok til at suse uden om både IC3- og de kommende IC4-tog. - Ved 250 km/t vil turen fra København til Odense tage 45 minutter, til Århus halvanden time og til Aalborg to timer, siger Henrik Carlsen, der til dagligt forsker i nye energiformer på Danmarks Tekniske Universitet. Højhastighedstogene vil blive en sikker succes, mener han, og linjerne skulle naturligvis føres til Hamborg og Malmø. Som i så mange andre sammenhænge kan Danmark med fordel se mod Japan for inspiration. Det tæt befolkede land erkendte tidligt, at privatbilismen skulle have hård konkurrence. I oktober 1964 åbnede verdens første højhastighedsforbindelse, "Shinkansen", med 60 togafgange fra Tokyo om dagen. Japan er aldrig holdt op med at videreudvikle lyntogene. I 2007 tager Shinkansen efter planen et nyt tog i brug, der kører over 350 km/t. Netop et besøg i Japan fik for alvor Henrik Carlsens øjne op for perspektiverne for højhastighedstog i Danmark. - Men jeg har ikke noget overblik over, præcis hvor langt, man kan nå for 30 milliarder.