Kendte sælger varen

Flere tv-reklamer har kendte skuespillere i hovedrollen, for det sælger godt, når for eksempel Michael Laudrup spiser Solgryn. De kendte har gennemslagskraft og får os til at forbinde produktet med følelser

Michael Laudrup er en af de kendisser, der i de senere år har medvirket i en reklame på tv. Men det er der efterhånden mange, der gør. For de tjener mange penge, og det kan være med til at styrke deres image, hvis reklamen er god.Foto: Thomas Wilmann/Polfoto

Michael Laudrup er en af de kendisser, der i de senere år har medvirket i en reklame på tv. Men det er der efterhånden mange, der gør. For de tjener mange penge, og det kan være med til at styrke deres image, hvis reklamen er god.Foto: Thomas Wilmann/Polfoto

Søren Pilmark gør det. Søs Egelind gør det. Christina Roslyng, Lotte Heise og mange, mange flere gør det. De kendte reklamerer på tv for et bestemt produkt, som vi som forbrugere suser ned i det nærmeste supermarked for at købe. Michael Laudrup er den seneste i kendis-rækken, som lægger ansigt til et produkt, nemlig OTA Solgryn. Og det gammelkendte havregrynsmærke har aldrig fået så meget omtale, som efter samarbejdet med den populære fodboldspiller begyndte, fortæller marketingschef i OTA Solgryn, Henrik Pasgaard. For dem er det en afgørende faktor, at Michael Laudrup er et kendt ansigt - Folk ved, hvem han er, og hvad han står for. Michael Laudrup er et sundt menneske, som har nået meget inden for sin sport, og det er klart, at vi laver en indirekte kobling mellem det at spise sundt og at nå sine mål. Men vi har ikke valgt ham, bare fordi han er kendt. Det betyder noget, at han står for nogle værdier, der passer til OTA Solgryn, siger Henrik Pasgaard. Michael Laudrup selv skriver på OTA Solgryns hjemmeside, at havregrynsproduktet er noget, han kan stå inde for. Et produkt, han forbinder med noget sundt. Der er en særlig grund til, at flere reklamer på tv efterhånden har en kendt på rollelisten. Udover at indkassere flere hundredtusinde kroner får de også plejet deres image, mener projektleder Trine Lundahl hos reklamebureauet Manipulation. - Men reklamen skal selvfølgelig ikke være dybt latterlig, så kan det have en negativ effekt for både produktet og skuespilleren. Grunden til, at kendte bliver brugt til at sælge varer på tv, er især, at de har gennemslagskraft og får os til at forbinde produktet med følelser, siger Trine Lundahl. Michael Laudrup har ikke tidligere medvirket i en reklame på tv, og det betyder meget for OTA Solgryn. - Hvis vi havde valgt en person, der blev brugt i mange andre sammenhænge, ville det ikke virke nær så troværdigt, siger Henrik Pasgaard. OTA Solgryn har ikke tænkt sig at udskifte Michael Laudrup foreløbig. De håber på et langt og godt samarbejde.

Breaking
Politiet advarer efter brag i Aalborg: Hold jer væk fra disse flasker
Luk