Kendte skuespillere skal sælge varen

Reklamefilm er blevet en vigtig indtægtskilde for mange populære ansigter

Roberto Zacharias
Pengene er ikke ubetydelige, men skuespiller Mia Lyhne kunne ikke drømme om at reklamere for McDonald’s eller cigaretter. Foto: Jakob Boserup
Film 20. marts 2007 05:00

Mia Lyhne har lige været med i sin første reklamefilm, der snart bliver vist på tv. Arbejdsgiveren er en landsdækkende isenkræmmerkæde, der håber, at hendes kendte ansigt kan være med til at sælge peberkværne og salatskåle. - Jeg siger ikke bare ja til hvad som helst og kunne for eksempel aldrig drømme om at reklamere for McDonald’s eller cigaretter. Det var kun, fordi scenerne var sjove og filmen lidt antireklameagtig, at jeg ville være med, siger Mia Lyhne. Hun vil ikke fortælle, hvor stort hendes honorar var. Men den populære skuespiller lægger ikke skjul på, at udsigten til at kunne forøge sin årsindkomst væsentligt påvirkede hendes beslutning. - Mange tror, at man tjener meget som skuespiller, men så godt betalt er det altså heller ikke. Derfor betyder pengene selvfølgelig noget, siger Mia Lyhne, der langt fra er alene om at markedsføre diverse produkter i bedste sendetid. Netop nu står Nikolaj Lie Kaas i spidsen for en kampagne for hårde hvidevarer, og Søren Pilmark har i årevis solgt billetter for DSB. En tjans, der efter sigende har indbragt ham et millionbeløb. Trods sin hyppige optræden i reklameblokkene på tv har den prisbelønnede skuespiller formået at bevare sin popularitet hos publikum og anmeldere, hvilket ikke overrasker kreativ direktør Jacob Thyssen fra reklamebureauet Leo Burnett. - Søren Pilmark har været med i mange folkelige film og er altid blevet betragtet som en seriøs skuespiller. Men det betyder også meget, at der er tale om en sjov og underholdende kampagne, der appellerer bredt og ikke støder nogen. Omvendt risikerer man at sætte sit gode navn på spil, hvis man er med i en reklame, som folk kommer til at hade, siger reklameeksperten. Det skete for skuespilleren Preben Mahrt, der fik ødelagt sin karriere, fordi han i 1950’erne medvirkede i en række biografreklamer for Brylcreme. Hans ansigt blev synonymt med det klistrede hårprodukt, hvilket gjorde ham uinteressant for de fleste instruktører. Efter at have skrabet bunden med roller i dårlige farcer og sexfilm sluttede han dog af med manér med sin præstation som den fine direktør for Damernes Magasin i tv-serien ”Matador”. Mere medievante I dag er udbuddet af reklamer og medier langt større, og derfor ser Jacob Thyssen ikke det store problem i, at en skuespiller det ene øjeblik giver den som overgearet vaskemaskinesælger i en tv-reklame for minuttet efter at spille hovedrollen i en alvorlig film om et forlist parforhold. - Vi er blevet meget mere medievante og kan sagtens skille tingene ad. Men det kan selvfølgelig virke utroværdigt, hvis en skuespiller reklamerer for tre forskellige produkter i samme reklameblok, siger han. Ifølge kilder i branchen får ukendte skuespillere typisk 15.000 – 20.000 kroner for at være med i en enkelt tv-reklame, mens de kendte navne ofte kan indkassere hundredtusindvis af kroner for få dages arbejde. Alligevel har Lars Mikkelsen valgt at være lige så principfast som Troels Hartmann – hans karakter i tv-serien ”Forbrydelsen”. - Jeg har aldrig og kommer aldrig til at lave reklamer. For min opgave som skuespiller er ikke at fremme salget af et eller andet produkt. Min opgave er at spille skuespil, og derfor har jeg brug for at være helt uafhængig, siger skuespilleren, der har fået masser af gode tilbud, som han høfligt har afslået. - Pengene har selvfølgelig fristet, men for mig ville det være som at sælge sin sjæl. På den anden side vil jeg ikke klandre nogen for at gøre det, fordi pengene er så gode, så det må være noget, man afgør med sig selv. Personligt vil jeg bare ikke beskæftige mig med noget, der er tomt, siger Lars Mikkelsen. Han mener, at holdningen til reklamearbejde har ændret sig i branchen i takt med, at der er blevet længere mellem de velbetalte skuespillerjob. - Meget har forandret sig, siden vi stod med knyttede hænder på teaterskolen og sagde, at sådan noget laver vi kraftedeme ikke siger Lars Mikkelsen. - I dag bliver man tilbudt rigtig mange penge for at gøre det, og derved bliver man fri for at lave noget, som man har mindre lyst til. Samtidig bliver der lukket ned for den ene arbejdsplads efter den anden, så det er også en mulighed for at komme i gang og blive set, siger han.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...