Kia klar med luksus-SUV

Sorento er flagskibet i Danmark. Moderne sikkerhedssystemer og luksus skal friste købere, der ellers ville kigge på suv’er fra BMW, Audi eller Volvo

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Dieselmotoren med 200 hk er ikke af den mest afdæmpede type.

Sitges, spanien: Stadig bagud på komfortudstyr, teknik og muligheder for detaljer, men med masser af plads og funktionelle løsninger.

Sådan er status efter det første møde med Kias store SUV-model Sorento.

Bilen blev et gennembrud for Kia i Danmark i 2002, og i 3.generation er der tale om en verdensbil, hvor hovedmarkedet blandt andet er det amerikanske, men hvor de europæiske versioner er tilpasset Europa med mere direkte styring og lidt strammere opsætningen af undervognen.

Platformen er den samme, som søsterbilen Hyundai Santa Fe bygger på, og målt på størrelse er bilen oppe mod BMW X5 og Audis kommende Q7 og Volvos XC90’er, men allerede det øjeblik, hvor den kommende køber kigger indenfor i Sorento tegner der sig et anderledes billede.

Der skal ikke herske tvivl om, at interiøret er lækkert med bløde Europa-venlige overflader og fornem premium-fornemmelse i knapperne, men der hviler også en stemning af gårsdagens teknologi over interiøret.

Lange rækker af knapper

For hvor BMW og Audi byder indenfor med store højopløste skærme som hovedindgangen til betjeningen af bilen, ja så er der stadig dømt knapper ad libitum hos Kia.

Instrumenteringen følger samme spor, og trods flot højopløst digital display er der vel rigeligt med informationer spredt ud direkte foran chaufføren.

Her ville det klæde Kia at samle informationerne lidt, for placeringen lige nu virker lidt tilfældig.

Vi kigger også forgæves efter internetmuligheder og moderne matrix LED findes heller ikke i Sorento, der nøjes med dreje-xenon.

Sæderne får os til at vende tommeltotten opad, og en god detalje er USB-stik med indbygget rødt lys, ligesom kørestillingen er fortrinlig og udsynet fornuftigt.

Adaptiv fartpilot

Sorento er første bil fra Kia med adaptiv fartpilot, og det mærkes. Over en strækning på knap 500 km har vi testet systemet, som Kia kalder Advanced Smart Cruise Control. Desværre indeholder systemet de børnesygdomme, som man skulle tro var et overstået kapitel, når man som Kia så sent hopper på en teknologi, der har været tilgængelig de sidste knap 10 år hos de tyske luksusmærker.

Resultatet er ikke resten af bilen værdigt, for systemet har problemer i bløde kurver, hvor den fejltolker andre biler i banen ved siden af og derfor bremser unødigt.

Diesel med brum

Den testede 2,2-liters diesel med 200 hestekræfter er ikke blandt de mest raffinerede motorer i klassen, og vi oplevede vel meget dieselbrum ved visse omdrejningstal, og en seks-trins automatgearkasse er lidt pauvert i en tid, hvor konkurrenterne stiller med 7,8 eller flere trin i gearkassen.

Fire-hjulstrækket er det samme, som bruges i Kia Sportage, hvilket vil sige et system, hvor bilen på tør vej er forhjulstrukket og hvor kræfterne ved slip sendes bagud.

Det virker fortrinligt og kan låses med en fordeling 50/50 mellem akslerne.

Sammenligner man med den nuværende Sorento, er den nye vokset med knap 10 cm i længden, og vokseværket mærkes ikke mindst i bredden, hvor man sidder med god plads i bredden.

Vi kravler om på anden række, og her der rigtig god plads med et helt plant gulv og mulighed for varme.

Igen noterer vi, at koreaneren er et nøk bagud i forhold til tyskerne for de har typisk mulighed for separat klimaregulering ved bagsædet.

Sædet går at justere i ryghældningen og kan forskydes frem og tilbage.

Den danske importør har ikke truffet beslutning om, hvorvidt bilen skal tilbydes i Danmark udelukkende som syv sæders eller, hvordan udstyret skal skrues sammen.

Tredje sæderække ligner dog en god option, for her er faktisk fornuftigt med plads selv til voksne på en kort tur, og i de testede versioner var her separat styring af blæserhastigheden.

Komfortabel undervogn

Med sæderne i brug er der naturligvis ikke meget plads til bagage, men der er et fint rum til afdækningen og praktisk nok, så kan sæderne fældes helt ned i gulvet også, når man står ved bagagerummet.

Den grundlæggende opsætning af undervognen er naturligt nok afstemt mod det komfortable, men styringen er ganske fornuftig og præcision og føling med forhjulene acceptabel biltypen taget i betragtning.

Der, hvor bilen skuffer lidt er i dæmpningen af vindstøjen. Den var lidt for fremherskende i begge testbiler til, at Kia Sorento for alvor føles som den premium-bil, som koreanerne gerne vil have den til at være.

Prisen på ventes at blive omkring 700.000 kr., og bilen er hos forhandlerne inden sommerferien.

I forhold til konkurrenter som Audi Q7 og BMW X6 er det et slagtilbud, men bilen er også langt fra at kunne hamle op med premiumkonkurren­terne.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.