Trafikpolitik

Kick eller kikset start?

LEDER 17,5 milliarder kroner skal få 19.500 flere i arbejde

At kickstarte er - ifølge ordbogen - det samme som at "fremkalde en hurtig og mærkbar udvikling i en bestemt retning". Og Danmark skal som bekendt videre. Det har landets nuværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) lovet på reklamer, der først for nylig er blevet pillet af busserne - og videre kommer vi på en eller anden måde med, hvad statsministeren selv betragter som en ambitiøs plan, der skal kickstarte væksten i Danmarks økonomi ved at bytte intet mindre end 17,5 milliarder kroner væk for op imod 19.500 flere i arbejde - nemlig 8500 i 2012 og 11.000 i 2013. Ideen bag den såkaldte kickstart er at foretage nogle af de udbedringer, som politikerne i forvejen har vedtaget - men bare tidligere, så der blandt meget andet kan blive renoveret skoler og almene boliger, Holbæk-motorvejen kan blive udvidet, og så der kan sættes gang i såkaldte kystbeskyttelsesaktiviteter på den jyske vestkyst. Lokalt er det ifølge planen meningen, at motorvejsstrækningen mellem Vodskov og Hjallerup bliver vedligeholdt tidligere end planlagt. Et af flere elementer i kickstart-planen er et af de mest omstridte emner i valgkampen, nemlig betalingsringen omkring København. At få dén anlagt samt styrket den kollektive trafik og etableret parkeringspladser ved stationer er alene sat til at koste 750 millioner kroner. Med de 17,5 milliarder - eller i snit ikke færre end knap 897.000 kroner pr. nyansat medarbejder - har S-R-SF overtrumfet den forrige regering, der havde forestillet sig 10 milliarder kroner. Mens borgerlige politikere mener, at regeringen spiller hasard, har nationalbankdirektør Nils Bernstein direkte advaret imod at kickstarte økonomien: "Jo flere tiltag, for eksempel i form af offentlige investeringer, der foretages i dag, des større bliver den opbremsning, der skal finde sted på et senere tidspunkt". Derfor kan kun tiden vise, om der reelt bliver tale en kickstart eller bare en kikset start.