Kig på moms og afgift

Et nyt VisitDenmark som en mere ajourført organisation med plads til konstruktiv nytænkning er efterhånden blevet et must, men for turisterhvervet er det bydende nødvendigt at kigge på moms og afgifter.

SdT - Samvirkende danske Turistforeninger – har med stor interesse studeret det nye lovforslag for en mere sammenhængende og effektiv organisering af turistfremmeindsatsen her til lands. Men når der skal tages afsæt i de ret så dårlige tal for turismeomsætningen i 2009, er der bestemt også andre faktorer, der spiller ind, end det organisatoriske og det strukturelle. Økonomi- og Erhvervsministeriet er nødt til at kigge på de meget store divergenser, der er landene imellem på moms og afgifter. Den danske campingsektor har gennem de seneste år udvist såvel mod som handlekraft til at få opbygget yderst moderne og indbydende campingpladser, der har kunnet tiltrække turister fra ret så mange lande. Gode overnatningstal betyder konsolideringer og investeringsmuligheder til at komme videre på. Det er vigtigt fortsat at kunne udbygge og udvikle, så man hele tiden kan være i front. Men her dukker så det efterhånden ret så slidte spøgelse frem på arenaen: differentieret moms. Den danske moms er alt for høj i forhold til den sats, som vore nabolande pålægger deres respektive områder. Der kan ikke røres ved, at momsen står fast ved den sats, som den nu har, lyder det fra vore politikere. Men noget skal der altså gøres, hvis vi fortsat skal kunne give udtryk for, at turismen er et vigtigt erhverv, som er med til at generere såvel arbejdspladser som gedigen økonomi til landet. Det ville være passende, om man nu i forbindelse med det nye lovforslag tog disse problematikker frem til overvejelse. Det kunne også være en beskeden opmuntring til de mange energiske campingpladsejere, som bestemt trænger til at kunne modtage en tiltrængt gestus fra staten. Lad os nu omsider høre positivt nyt fra de besluttende myndigheder.