Kineserne vil have bagageplads

Citroën C4 i Kina-version med et 513 liters stort bagagerum.

Citroën C4 i Kina-version med et 513 liters stort bagagerum.

De anderledes præferencer slår også igennem i bilverdenen. Herhjemme er de mest eftertragtede biler de fem dørs modeller, men man kan ligeså godt pakke sammen, hvis man som bilproducent, ikke kan tilbyde en personbil med et ordentligt bagagerum på det kinesiske marked. Derfor har den smukke Citroën C4 nu fået en kinesisk ommøblering af de mere seriøse og ud af det er kommet modellen C-Triomphe. Og det er ikke skønne spildte kræfter at ændre på de modeller vi kender og kan lide. I 2005 solgte Citroën 103.000 biler i Kina, hvilket var en stigning på 34 procent i forhold til 2004 på et eksplosivt marked, der sidste år steg med 26 procent. I alt har Citroën de seneste 14 år solgt 600.000 biler i Kina gennem joint venture selskabet Dongfeng Citroën Automobile Company (DCAC). Den ny C-Triomphe, som kommer på markedet i andre kvartal, er som nævnt baseret på C4. Men akselafstanden er øget med hele 10 centimeter og totallængden er mere end 50 centimeter længere end 5-dørs versionen. Den øgede længde giver først og fremmest plads til et bagagerum der nærmest er en Skoda Octavia værdig. 513 liter bagageplads burde kunne rumme mindst otte kinesere. Bilen skal sælges gennem et netværk af 350 udsalgssteder fordelt på 250 byer.