Kinesisk fuser mod muren

For anden gang er der dumpekarakter til kinesiske Landwind i Euro NCAP-test, hvor Kia Venga henter 5 stjerner i omtest, mens Jaguar XF kun får 4 af slags

Biler 1. december 2010 05:00

Der er fortsat lang vej fra Kina til Europa. Især når det gælder sikkerhed. Det viser den seneste Euro NCAP-test, hvor MPV'en Landwind CV9 kun henter sølle 2 stjerner ud af 5, og dermed dumper med et brag. Ikke alene klarede den sig skidt frontaltesten, modellen havde ikke elementært sikkerhedsudstyr som ESC-antiskrid eller gardinairbags. Det er ikke første gang, at Landwind falder aldeles igennem. Det skete også for fem år siden, hvor offroaderen Jiangling Landwind fik 0 stjerner i en ADAC-test. - Lad os håbe, at andre kinesiske bilproducenter kan gøre det bedre, når de første elbiler dukker op i Danmark, siger den danske repræsentant i Euro NCAP og bilteknisk redaktør på FDM's Motor, Søren W. Rasmussen. Årets Bil, den nye Ford C-Max, klarer sig forventeligt godt med 5 stjerner, både for den fem- og syv personers model. Kia har også trukket en forbedret Venga-model til truget igen, og forbedret de skuffende 4 stjerner fra tidligere på året til 5 af slagsen, mens Jaguars XF-sedan henter 4 stjerner, hvilket er skuffende for en bil i den klasse og er dermed i selskab med Nissan Micra, der rent faktisk ikke er indstillet til test af fabrikken selv, men af ADAC, FDM og de andre motorklubber. Også den nye store VW-Pickup, Amarok, henter middelmådige 4 stjerner, men det er ok efter forholdene, da den herhjemme sælges uden bagsæder, og det er børnebeskyttelse og manglende selealarmer, der koster. Ellers er der gode takter over hele linjen, hvor Audi A1, Kia Sportage, Mini Countryman, Opel Meriva, VW Sharan og den faceliftede VW Passat får 5 stjerner. FDM har kommenteret resultaterne, der fremgår af billedteksterne.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...