Klædelig dansk design

Dansk tøj er trendy og sælger som aldrig før. Og branchen er trimmet til at klare den skærpede konkurrence, når EUs importkvoter bortfalder til nytår

Dansk tøj sælger som var det varmt brød. Kendte mærker som Bestseller, IC Companies og Brandtex har milliardomsætninger, men også mindre og dyrere tøjfirmaer sælger. Men tekstilbranchen som sådan har gennem de sidste par årtier været på smalkost. Danske syersker er efterhånden en sjældenhed - og over 10.000 jobs ved symaskinen er blevet flyttet til udlandet, hvor arbejdskraften er billigere. Skal man følge med og tjene på at klæde danskerne og andre på, skal der skæres godt ind til benet i produktionen. For konkurrencen om kunderne er hård. Og den bliver ikke mindre, når EUs importkvoter falder i 2005. Dansk Tekstil og Beklædning forudser, at fremstillingspriserne på tøj vil falde med op til 15 procent, når Kina fra nytår får uhindret adgang til alle markederne i EU. For visse varegrupper vil faldet udgør en fjerdedel. Mads S. Rasmussen, der er manager hos Ernst & Young Corporate Finance, mener, at de danske tekstilvirksomheder er godt rustet til fremtiden, når importkvoterne fjernes. - Internationalt set er dansk design helt fremme, og der er positive udsigter for branchen, mener han. Og han bakkes op af Nicolaj Dupont-Mersing, der er cheføkonom i Dansk Textil og Beklædning. - Dansk tøjindustri har egentlig haft det godt i et stykke tid. Og vi må nok sige, at det som gør sig mest gældende er, at man har været i stand til fra dansk side at kunne læse trends på de forskellige markeder. Og så på den måde få det omsat til noget tøj, der så kan sælges. Det er nøgleordene, siger Nicolaj Dupont-Mersing. Den samlede omsætning for tekstil og beklædning løb op i 31 milliarder kroner sidste år. I år regner Dansk Textil & Beklædning med en omsætning på 32,7 milliarder og i 2005 på små 34 milliarder kroner. Giganten blandt de danske tøjfirmaer er Bestseller i Brande. Omsætningen i koncernen, der står bag mærker som Jack & Jones, Vero Moda og Only, omsatte i 2002/2003 for fem milliarder kroner, hvoraf 92 procent hentes i udlandet. Hos Brandtex omsættes for mere end tre milliarder kroner om året og omkring 80 procent af den samlede produktion eksporteres. Og IC Companys, der blandt andet tæller mærkerne Tiger, "O", Part Two og Inwear, omsatte sidste år for 2,7 milliarder kroner. Cheføkonomen mener, at de danske virksomheder har været forudseende og flyttet produktionen til områder, hvor det er billigere at få produceret varer: - Til forskel for vores sydeuropæiske kolleger, der måske har mere tung industri, end vi har, er vi mere gearet til de omvæltninger, der vil komme her allerede fra 1. januar 2005. Kunderne er der Og forbrugerne til det danske tøj er der. 83 procent af tøjet, der stammer fra dansk design, eksporteres. Den største kunde ligger lige syd for den danske grænse: Tyskland importerer for 1,2 milliarder kroner dansk tøj om året. Lige i hælene kommer svenskerne, og så følger Norge, Holland og Finland. Det helt store udstillingsvindue for dansk tøj ligger i København, når de to store årlige modemesser løber af stabelen. Copenhagen International Fashion Fair, CIFF, der begyndte for 23 år siden, der havde forpremiere på trendshow i går i Bella Center, er i dag vokset til at omfatte en "alternativ" modemesse i Øksnehallen, streetshow i Tappehallen ved Tuborg - og diverse modeshows rundt om i byen, blandt andet på SAS Royal Hotel og på Holmen. Og den danske stjerne på modehimlen er ikke ved at brænde ud. Nicolaj Dupont-Mersing vurderer, at fremtiden er meget lys. - Dels har industrien været i stand til at omstrukturere produktionen, men man har også været i stand til at øge produktiviteten internt i huset. Og derudover har man også haft den styrke at kunne læse trends og skabe noget tøj til fornuftige priser. Selvom vi nu løber ind i 1. januar, hvor markedet bliver liberaliseret, vil man være i stand til at fastholde det greb, man har fået på mange af de europæiske markeder, siger cheføkonomen, der vurderer, at også Rusland, Mellemøsten og USA er parate til at blive invaderet af dansk tøj. /ritzau/