Klæder skaber folk

Nibes Kommunes tidligere og sidste erhvervs- og turistchef sætter turbo på sit tøj- og rådgivningsfirma

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

I syv år beklædte Jesper Andersen posten som erhvervs- og Turistchef i Nibe, og var tovholder for det succesrige Projekt Væksthus i Region Aalborg for iværksættere. Men han har flere end 30 års erfaring i tøjbranchen.

FREJLEV:- Er man en lille og tyk som en prop skal nederdelen maksimalt gå til knæene, og jakken må ikke være lang. Vi har alle vore fysiske plusser og minusser, og for os handler det om at fremelske det positive. Kundelisten omfatter nu aftagere som Aalborg Kongres & Kultur Center, Papegøjehaven, Hotel Radisson, Limfjordshotellet, Profiloptik Aalborg, Hotel Colorline Skagen, NKI, Smykkeform, flere butikker, restauranter og virksomheder. - Man skal dog kun løbe efter det, man mener at kunne nå, og lade resten løbe ud over sidelinien, filosoferer den 51-årige med inspiration hentet fra den modne fodbold-landstræner Morten Olsen. Hans Christian Jesper Andersen, i det daglige Jesper Andersen, drøner ind imellem afsted som ejer af tøj- og rådgivningsfirmaet HCA Profil med adresse i privaten, men der skal være en grænse for galskaben. - Jeg skal jo ikke ud at bevise ligeså meget som dengang jeg var 17, og startede som lærling i tøjbranchen hos Vagn Larsen Herretøjsmode i Aalborg. - En af firmaets store styrker er til gengæld ubetinget det store netværk i branchen min hustru og jeg har opbygget i mere end en generation. Vi har jo flere end 60 års erfaring inden for området tilsammen. Vigtigt signal Tøjdelen af HCA Profil sælger profil-beklædning til overvejende mindre og mellemstore foretagender. Efter individuelle mål, typisk til service- og salgspersonale, og markedet rummer et større udækket behov, vurderer Jesper Andersen. - Stadig flere får øjnene op for, at tøjet sender et yderst vigtigt signal til kunderne. A la "Vi er stolte af at arbejde netop her". Tøj, der matcher, skaber selvtillid, men arbejdsgiveren skal også lige huske, at medarbejderen ofte føler sig mere forpligtet til at være loyal, opføre sig ordentligt, og sælge varen, hvis han eller hun bliver ekviperet med kvalitet af chefen. Jesper Andersen opremser en række skræmme-eksempler på steder, hvor tøjet i service- og salgsafdelinger i den grad skæmmer. - Formentlig til skade for omdømmet, salget, men naturligvis nævner jeg ingen navne offentligt. - Tøj kan naturligvis også blive misbrugt til at lyve om, hvem man egentlig er i bund og grund. Men den konstatering er på ingen måder en opfordring til folk med skumle hensiger. Satser småt HCA Profil er godkendt til at levere tøj til levnedsmiddel-industrien som mejerier og slagterier, men indtil videre agter Jesper Andersen ikke at underskrive kontrakter med store foretagender. - Vi skal foreløbig ikke vokse så meget, at min hustru og jeg ikke selv kan klare logistikken, selv lave aftalerne, og aflevere bestillingerne. Indgår vi en kontrakt med en enkelt stor kunde, skal der jo ansættes en hel del, og hvad så den dag, storkunden sadler om. - Vi satser på mange mindre og mellemstore. Så er vi mindre sårbare. Hanne Andersen driver tøjbutikken Julie i Aalborg, der er ejet af husbonden via selskabet HC Aalborg ApS, som også ejer HCA Profilbeklædning og rådgivningsdelen HCA Profil - begge bliver dog markedsført som HCA Profil. - Julie er for Hanne en erstatning for den datter, vi aldrig fik, fortæller Jesper Andersen, men parret kan til gengæld glæde sig over fire sønner tilsammen. De deltager i en række messer i ind- og udland. Paris, Milan, London, Firenze, og har faste aftaler om dag til dag leverancer med danske Merrytime, og de tyske Bianco og Benvenuto. - Når det er dag til dag slipper vi stort set for at kekymre os om lagerstyring. Der er kun styring af lagret i tøjbutikken Julie, der fører HCA Profils modeller. Slut med turismen Den 51-årige stoppede i april sidste år som erhvervs- og turistchef i Nibe Kommune, der nu klarer sig med en kommunalt ansat erhvervskonsulent frem til kommune-sammenlægningen. - De syv år på posten er guld værd i dag. Jeg har kontakterne eksempelvis gennem arbejdet dengang som tovholder for væksthus-projektet i Region Aalborg samarbejdet for iværksættere, der er gået helt forrygende. Jesper Andersens rådgivningsdel af HCA Profil tilbyder ydelser som markedsføring, pr, tekster, motivation, kurser, foredrag, fundraising, og projektledelse. Senest har han søsat "leg en chef". Et koncept der bygger på "klippekort-princippet". Så og så mange timers arbejde for så og så meget. - De fleste iværksættere er fantastisk dygtige til netop deres speciale, men mange er yderst uerfarne med markedsføringen. Og hvis ingen kender dig, er der heller ingen, der køber. - Nogle bruger for mange penge de forkerte steder til eksempelvis annoncer, og får ikke solgt historien til de rigtige medier om overhovedet. For nylig tog han med, da den yngre ejer af den nyåbnede dametøjsbutik Queens of Chaos i Aalborg skulle i banken for at forhandle. - Jeg sagde egentlig ikke så meget, men det var betryggende for hende at have med mig, og det smittede af. HCA Profils pakker tasken. Han skal ud på golfbanen, hvor han har svinget køllen i 40 år. - I starten var det så fint, at man næsten ikke turde nævne det. Nu er det en folkesport, og det er helt fint med mig. Profiltøj håber jeg også bliver hver-mands-eje i visse brancher.