EMNER

Klager over sendestop

KØBENHAVN: TV Danmark vil have domstolene til at vurdere Radio- og tv-nævnets beslutning om at inddrage tv-kanalens programtilladelse en enkelt time 5. marts om aftenen. Ifølge Radio og tv-nævnet har TV Danmark gentagne gange overtrådt radio- og fjernsynsloven ved at afbryde programmerne med reklameblokke. Men hos TV Danmark er man forundret over afgørelsen fra nævnet og mener, at nævnets afgørelse er i strid med TV Danmarks ret til at tilrettelægge sine egne programmer. - Vi er meget uenige i nævnets afgørelse og vil derfor have den prøvet ved domstolene, siger Lars Kaspersen, der er informationschef på TV Danmark. Da det er Kanal 60 A/S, der er ansvarlig for programmerne, er det den station, der skal vise sort skærm fra klokken 20 og en time frem den 5. marts. Radio- og tv-nævnet varslede i november en midlertidig eller endelig inddragelse af programtilladelsen over for TV Danmark, hvis tv-stationen fortsatte med at overtræde loven. Nævnet har siden konstateret, at TV Danmark igen den 6. januar har lavet en kunstig opsplitning i programmerne "Drømmekvinden" for at skabe plads til en reklameblok, og det er i strid med radio- og fjernsynsloven. Derfor er der nu dømt sort skræm i en time lørdag den 5. marts. /ritzau/