Klar fremgang for julemarked i Aalborg

Aalborg City venter det allerstørste besøg i netop denne weekend, som er den sidste inden jul.

Flemming Junker
I år har julemarkedet i Aalborg indtil nu været besøgt af 90.000 personer.Arkivfoto
EMNER 17. december 2011 08:00

Julemarkedet på Gammeltorv i Aalborg er endnu bedre besøgt i år end sidste år. Hele 32 procent flere har gæstet markedet i løbet af de første tre uger i forhold til samme periode i 2010. Det kan Aalborg City konstatere ved hjælp af konkrete målinger foretaget af Cowi, oplyser direktør Flemming Thingbak fra foreningen. Julemarkedet åbnede fredag 25. november, og indtil i fredags havde knap 90.000 gæster besøgt markedet, hvilket helt præcist er 31,75 procent flere end i samme periode sidste år. Flemming Thingbak forklarer, at man måler antallet af gæster på mobilsignaler: - Cowi har sat målere op flere steder på markedet, og de registrerer de mobiltelefoner, der kommer i nærheden. På den måde kan man få et ret præcist billede af antallet af gæster. Oversigten over de daglige målinger afslører, at allerede dagen efter åbningen, lørdag 26. november, var der 6000 mennesker på markedet for at følge julemandens ankomst. - Et andet højdepunkt var Christmas Night, hvor der i løbet af hele dagen dukkede 9000 op på Gammeltorv, mens der søndag 11. december var over 5000 personer på markedet, oplyser Flemming Thingbak. Han tilføjer, at Aalborg City venter det allerstørste besøg i netop denne weekend, som er den sidste inden jul, hvor alle butikker har åbent til kl. 19 og hvor der ikke mindst er lovet stille vejr med sol. Ifølge Flemming Thingbak fortæller tallene også noget om, hvor stor tilstrømningen er til byens gågader: - Vi kan nok godt gå ud fra, at alle, der besøger julemarkedet, også går en tur ud i butiksgaderne, hvor der selvfølgelig er endnu flere, da ikke alle gæster i byen også besøger julemarkedet, nævner Flemming Thingbak. Han tilføjer, at Aalborg City arbejder på at få lavet et system til måling af antallet af mennesker i gågaderne: - Det er vigtigt for os at vide, hvor mange der dukker op i byen, så vi får et mål for, om de tiltag, vi foretager, også kan betale sig. - For eksempel er der ingen tvivl om, at julemarkedet er det mest omkostningstunge arrangement, vi har, og så vil vi selvfølgelig også gerne vide, om pengene er givet godt ud, siger Flemming Thingbak.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...