Klar med superlyd til revyen

Norsk lydtroldmand lader Hjørring Revyen få premiere på nyt lydkoncept

Hjørring revyen 26. juni 2003 08:00

HJØRRING: Ved premieren på Hjørring Revyen i aften vil publikum opleve lyden gennem et helt nyudviklet højttalerkoncept, som revyens norske lydchef Tom Sætre har været med til at opfinde og nu afprøver ved Hjørring Revyen for første gang. Fordelen er et at ord og musik står meget klart overalt i salen, helt uden "mudder" i lydbilledet. Tom Sætre, der til daglig bor i Salzburg i Østrig, arbejder over hele Europa på store koncertopgaver og han er anerkendt for sin dygtighed. Lydsystemet har Tom Sætre udviklet i samarbejde med det amerikanske firma Bolander og Grabener og det svenske Ljuddesign AB. Lydsystemet er allerede blevet forhåndsbestilt af verdens største musicalproducent, Cameron Mackintosh, (han har blandt andet sat Miss Saigon, Cats og Les Miserables op i London), så det er ikke kun Hjørring Revyen, hvor Tom Sætre har arbejdet fire gange tidligere, der har tillid til den dygtige lydingeniør. Cameron Mackintosh vil bruge det nye system til to nye musicals i London til efteråret. Tom Sætre glæder sig hver gang til at være med i Hjørring Revyen, og svaret bliver helt klart ja, hvis nogen spørger ham, om han igen vil være med. - Jeg kommer gerne til Hjørring Revyen, selv om jeg må bruge noget af min ferie på det. Det er professionelt og meget hyggeligt. Og så elsker jeg danske sild, siger Tom Sætre med et smil. Han er blevet hyret af Ulla Thordal-Christensen til en ganske almindelig teknikerløn, der ligger væsentlig under de honorarer, han ellers kan forlange. Arbejdstiden er også væsentlig længere end normalt, men det er han ligeglad med. Han har arbejdet sammen med Hjørring Revyens produktionsleder, Jens Lange, der til daglig er teknisk chef på Det Ny Teater i København. Derigennem er kontakten til revyens instruktør Ulla Thordal-Christensen blevet skabt. Men hvad er fordelen ved det nye lydsystem og hvordan fungerer det? Fordelen er en meget fin adskillelse af musik og ord, så det bliver nemt at høre både høj musik og tydelig tekst. - En revy er en stor udfordring for en lydtekniker. Normalt gør det ikke så meget med moderne rockmusik, at teksten forsvinder lidt i lydbilledet. Men det går jo slet ikke i revy, siger Tom Sætre. Den tekniske løsning på problemet er at rejse to meget høje højttalertårne i hver side af scenen. Gennem dem overføres lyden på en anden måde end normalt. På den måde behøver man ikke at skrue voldsomt op for at publikum bagest i salen kan høre noget. Med et normalt system ville man være nødt til at skrue op for at bageste række kunne høre alt, med fare for at publikum på forreste række får blæst frisuren "af led". Lyden bliver styret via en kontrolpult og et par computere tilsat forstærkere med en effekt på 8000 W. Tom Sætre er uddannet civilingeniør med speciale i akustik og han har lavet utallige opgaver i Skandinavien. Han har også arbejdet for Nationalscenen i Norge, men rejste ud for at møde udfordringer rent lydmæssigt. I dag har han sit eget énmandsfirma: Tom Sætre Elektroakustik. Efter Hjørring Revyen skal han til Luxemborg og lave lyd til en udendørs opførelse af Miss Saigon med mere end 75 medvirkende. Derefter gælder det en Cameron Mackintosh -opsætning af Les Miserables i Estland, My Fair Lady i Stockholm og endelig opera i Køln. Tom Sætre har lavet lyd overalt i Skandinavien og i Danmark har han blandt meget andet lavet Jesus Christ Superstar og West Side Story på teatre i København.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...