Klar til at rykke med 48 timers varsel

Ros til medarbejderne på Air Transport Wing Aalborg (Flyvestationen) efter et hektisk år

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Telefonen lige ved hånden.

AALBORG:Selv om F16-jagerne ikke længere flyver fra Aalborg og ikke har gjort det i nu to år, er der fortsat hektisk travlhed på flyvestationen, hvis nye navn, Air Transport Wing Aalborg, adskillige endnu ikke helt har vænnet sig til. Intet er, som det var engang og bliver det heller aldrig, sagde oberst Ole Ryberg ved nytårsparolen i går. Ikke desto mindre har parolen overlevet. Den er anledningen til at se tilbage og skue frem. Det gjorde omkring 140 uniformsklædte medarbejdere ud af omkring 1000 ansatte, som har deres daglige udkomme fra stedet. Medmindre der sker noget aldeles uforudset som en tsunami, der skal rykkes på, ventes 2008 at blive året, hvor man får tid til at stabilisere driften og plads til at udvikle mellemledere. Der er ikke planlagt længerevarende internationale hjælpeaktioner, selv om opgaverne fortsat ligger i de fjerne lande som Afghanistan, Mellemøsten og Afrika. Under alle omstændigheder vil man være klar til at rykke ud med 48 timers varsel. Forvirring efter forlig Det nye forsvar, som er resultatet af forliget for 2005-09, har for Air Transport Wing endnu ikke nået den endelige form. - Der er stadig behov for justeringer for en optimal fordeling af opgaver og belastning, sagde obersten. Han var fuld af lovord til de ansatte over den gnist, de var gået til opgaverne med i det forløbne år. Selv det umulige havde vist sig muligt. ATW AAL, som det hedder i fagsproget, udfører lufttransportopgaver kloden rundt ved brug af tre C-130J Hercules og tre CL-604 Challenger fly. Et fjerde C-130J tilføres Aalborg i år. Uden for landets grænser har man med ydet støtte for FNs mission i Irak med hensyn til genopbygning af landet og ydelse af humanitær hjælp med et Hercules-fly. Som inden for andre områder, der har været præget af omstruktureringer, har medarbejderne været stressede og nødt til at løbe hurtigere. Mangler folk - Og vi skal faktisk heller ikke glemme, at vi mangler medarbejdere for at være på fuld styrke, oplyste oberst Ole Ryberg. Under Exercise Noble Award lignede Aalborg tilmed de gode gamle dage med fly i alle eskadrilleområder. Der blev fløjet både dag og sen aften, og der blev sat ny rekord i udlevering af brændstof. - Vi leverede Host Nation af høj klasse, sagde Ole Ryberg. Et par uger efter den store øvelse gennemførtes 10. juni det største air show, Danmark hidtil havde set. Efter en meget hektisk første halvår kom så ¿bomben¿ i efteråret. Der blev krævet mønstring, hvilket betyder, status med optælling af alt inden årets udgang. Endnu er man dog ikke helt færdig. Som afslutningen på parolen uddeltes der traditionen tro legatportioner fra Nørresundby Bank Vadum, Flyvestation Aalborgs Parolefond samt skægøkse fra Nørresundby Rotary Klub. Skægøkserne gik til de fire, der udgjorde brandberedskabet søndag 9. september, da SAS-flyet havarerede i lufthavnen.

Forsiden