Klassiker med ubekvemme spørgsmål

Er det i orden at slå ihjel for at beskytte sig selv og sine? Det er det evige aktuelle spørgsmål, som Aalborg Teater stiller med opførelsen af en klassiker

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Thomas Bendixen, instruktør, instruerer Hanne Winding, som spiller hovedpersonen Anna Sophie Hedvig i sin 25-års jubilæumsrolle.

Da forestillingen blev uropført nytårsdag 1939 på Det Kongelige Teater, ville stykkets forfatter Kjeld Abell stille publikum et par alvorlige spørgsmål. Og når Aalborg Teater 70 år senere opsætter klassikeren "Anna Sophie Hedvig," er det for at stille præcis samme spørgsmål, som er evigt aktuelle. Det mener i hvert fald Thomas Bendixen, som er instruktøren bag opsætningen. - Kan vi bare være neutrale? Er al modstand terrorisme? Hvad mener vi om krige og kan vi gøre en forskel? opremser Thomas Bendixen af spørgsmål, som han mener, stykket indeholder. Det er opkaldt efter hovedpersonen Anna Sophie Hedvig, der arbejder som lærerinde på en pigeskole i provinsen. Efter en tragisk ulykke på pigeskolen, hvor bestyrerinden er omkommet efter et trappefald, tager Anna Sophie Hedvig - på Aalborg Teater anno 2010 spillet af 25-års jubilar Hanne Windfeld - orlov fra lærerindegerningen og besøger sine fjerne slægtninge i København, som tilhører et velhavende, kultiveret og veluddannet borgerskab. Den gråklædte og selvudslettende Anna Sophie sidder i periferien af den selvsikre og farverige personkreds og føler sig uden for de samtaler, der foregår i stuen og som hun ikke tager del i. Det ændrer sig drastisk, da diskussionen falder på, om almindelige gode borgere kan retfærdiggøre at slå andre mennesker ihjel, og pludselig er Anna Sophie stuens midtpunkt. Stille men støt åbner hun for den dystre hemmelighed, hun har båret med hjemmefra: det var ikke et uheld, der skete på pigeskolen. Det var Anna Sophie selv, der skubbede den tyranniske bestyrerinde Frk. Møller fra pigeskolen ned ad trappen, så hun døde. Og hun chokerer yderligere, da hun efterfølgende står fuldstændigt ved sin gerning og forsvarer den moralsk. Det er et stykke, som stiller spørgsmål. Thomas Bendixen vurderer, at Kjeld Abell ikke gav svarene. - Anne Sophie Hedvig er en helt. Hun bliver straffet for det, hun har gjort og bliver henrettet. På den måde sker retfærdigheden fyldest. Men han lader bare tingene ske og så må vi spørge os selv, om det burde være sådan, siger Thomas Bendixen. Da Anna Sophie Hedvig blev uropført i 1939, skete det i en tid, hvor Danmark forsøgte at holde en neutral og pacifistisk linje, mens verden omkring, navnlig vores nabo mod syd, rustede op til krig. For at understrege spændingen i den tid, er den pæne, pacifistiske, københavnske borgerfamilie placeret i et bauhaus- og funkisdesignet interiør. Manfred Blaimauers scenografi repræsenterer ifølge Thomas Bendixen den mest moderne arkitektur på daværende tidspunkt. - Fascismen og nazismen tog den æstetik og brugte den. Alt er symmetrisk, og det elskede både Hitler og Mussolini, når de byggede store paladser og byer. Det samlede nationen mod et fælles midtpunkt, som var lederen, patriarken, siger han. - Det er derfor et varsel om, hvad som kommer efter '39, siger Thomas Bendixen. Stykkets position i dansk historie og kultur understreges af, at det findes i den Kulturministeriets kanon over scenekunst. Således blev "Anna Sophie Hedvig" i 2006 udpeget som et af Danmarks 12 vigtigste stykker scenekunst. Og med et Danmark i krig og med mystiske bombemænd i nyhederne, er Kjeld Abells stykke ifølge instruktøren lige så relevant i dag. Der er premiere på Aalborg Teaters Store Scene torsdag og stykket spilles frem til 16. oktober.