Klassisk som vokaljazz

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Jazzsangerinden Cæcilie Norby er som første danske kunstner ude på det store europæiske vokaljazzmærke Act Music. Coverfoto.

Lad mig straks indrømme det. Til tider har jeg haft det lidt svært med den 45-årige Cæcilie Norbys sangforedrag - hendes stemme har virket for poppet og manieret og nogle gange operaoverdreven på mit øre, der har savnet mere robusthed og blueskraft. Når det være sagt, må jeg straks indrømme at dette album med sin intime og elegant musikalske forløsning har passet fint til vintervemod og eftertænksomhed. Sammen med en stribe endog yderst kompetente nordiske musikere inkluderende ægtemand, bassist Lars Danielsson, tolker Norby her en række klassiske komponister, spændende over både Ravel, Satie og Debussy. Men der er også blevet plads til jazzsangerinden Abbey Lincolns "Wholly Earth", der får tilsat etnisk world music-kulør,og så bliver det ganske sprødt og snetyst i Saties "No Air". I det hele taget er det ikke til at skjule, at albummet er fyldt med fremragende melodisk materiale, og når Norby som her synger med hjertet og lægger bånd på det popindsmigrende er hun jo ganske dejlig. Intim er det uden at være klistret. Og så bliver der leget og lånt lidt af hvert rundt omkring - guitaristen Ulf Wakenius leger slide á la Ry Cooder på "No Phrase" men der bliver også til boblende synth på "Bei Mir Bist Du Schoen" ligesom blæsere som Palle Mikkelborg, trompet og Hans Ulrik, fløjte og klarinet, får lov til at skabe overjordiske stemninger. Hele vejen igennem er det stringent stilsikkert og både nydelsesfyldt og ganske overraskende forløst. Et album, som holder og som kommer til at holde længe for os, der er til nordisk, lyrisk kammerjazz. Bent Stenbakken bent.stenbakken@nordjyske.dk Cæcilie Norby. "Arabesque" Act Music. www,actmusic.com